Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Geef je zelfvertrouwen een boost!

Door De Redactie

Ja, ook jij kan je zelfvertrouwen makkelijk boosten dankzij deze 5 gouden tips!

1. Schrijf je kwaliteiten en successen op

Mensen met weinig zelfvertrouwen zijn zich vaak niet bewust van hun kwaliteiten. Als je je zelfvertrouwen wil opkrikken, kan het helpen om een overzicht te maken van je positieve eigenschappen. Ook lijstjes waarin je je successen opsomt, kunnen je zelfvertrouwen een enorme boost geven. Hang deze lijstjes op een goed zichtbare plaats en lees ze regelmatig na.

2. Ga uitdagingen aan

Wie weinig zelfvertrouwen heeft, gaat moeilijke situaties graag uit de weg. Toch is het beter voor je zelfvertrouwen om af en toe wél een uitdaging aan te gaan. Wie erin slaagt om een moeilijke situatie of uitdaging tot een goed einde te brengen, krijgt namelijk meer zelfvertrouwen. Zorg er wel voor dat je realistisch blijft, en probeer ook niet alles te kunnen. Als je jezelf te hoge eisen stelt, zal je snel het gevoel hebben dat je niks kan.

3. Geef en accepteer complimentjes

Als je iemand complimentjes geeft, krijg je een goed en zelfverzekerd gevoel. Bovendien is de kans groot dat je dan een complimentje terugkrijgt, waardoor je zelfvertrouwen toeneemt. Als iemand je een compliment geeft, is het belangrijk dat je het aanneemt. Lach niet niet weg, maar zeg heel zelfverzekerd "dank je wel".

4. Ga sporten

Uit onderzoek is gebleken dat sporten een positief effect heeft op je zelfvertrouwen. Mensen die aan sport doen, hebben meer energie en hebben vaker het gevoel dat ze succesvol zijn. Zorg bij het sporten ook steeds voor nieuwe uitdagingen. Wie regelmatig gaat joggen, kan bijvoorbeeld proberen om zijn loopsessie elke week met vijf minuten te verlengen. Als je erin slaagt, krijg je meer zelfvertrouwen.

5. Let op je houding

Wie een goede houding aanneemt, zal onbewust meer zelfvertrouwen uitstralen. Loop daarom steeds met een rechte rug, hou je hoofd recht en laat je schouders niet hangen. Draai je lichaam steeds naar je gesprekspartner en zorg voor voldoende oogcontact. Probeer zo weinig mogelijk naar de grond te kijken, want dat wijst op een gebrek aan zelfvertrouwen. Tot slot is het ook belangrijk om veel te lachen. Wie lacht, voelt zich beter in z'n vel én straalt meer zelfvertrouwen uit.