
Jongeren sturen aankopen ouders
16 apr 2010
In de meeste gezinnen beslissen kinderen steeds vaker mee over de aankopen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van OIVO. De studie ging na hoeveel en in welke mate jongeren (tussen 10 en 17 jaar) het aankoopgedrag van hun ouders mee bepalen.
Enkele cijfers
- de moeder blijft de hoofdverantwoordelijke voor de boodschappen
- 1 op 4 jongere doet zelf ook de gezinsboodschappen
- 8 op 10 jongeren gaan driemaal per week ook zelf naar de winkel
- 2 op 3 jongeren leggen tijdens het winkelen ook zelf producten in het winkelkarretje van hun ouders. Het gaat dan vooral om snoep en chocolade, drankjes en ontbijtgranen
- in 1 op 7 gevallen leggen ze ook schoonheidsproducten en fruit in het karretje
- meisjes stellen meer producten voor dan jongens (72% tegenover 56%)
Dit aankoopgedrag bepalen de kids mee:
- 10-jarigen: snoep, chocolade, videospellen en drankjes
- 12-jarigen: multimedia, schoolbenodigdheden, kleding, gsm, voeding en drankjes
- 14-jarigen: multimedia, schoolbenodigdheden, kleding, gsm, voeding, bromfiets en drankjes
- 16-jarigen: multimedia, bromfiets, gsm, kleding en voeding
Conclusie
- met de leeftijd stijgt de invloed die het kind heeft op het koopgedrag van de ouders
- ongeacht de leeftijd speelt de jongere wat betreft de aankoop van snoep en chocolade een grote rol. Hij bepaalt minstens 6 aankopen op 10 en beïnvloedt tot 89% van de aankopen
- vanaf 12-jarige leeftijd beslist een jongere ook welke ontbijtgranen er zullen gegeten worden
- ongeacht de leeftijd bepaalt een jongere voor 40% tot 67% welke frisdranken thuis gedronken wordt