Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Kies jouw herfstsport

Door De Redactie
In de zomer barst je van de energie, maar hoe hou je die vast als het herfst en winter wordt? Eenvoudig: door te blijven sporten. En deze sporten zijn hondenweer-proof!

Joggen

Door weer en wind

Slechte sporters bestaan niet, alleen slechte sportkleren. Met de juiste outfit loop je ontspannen door de kou en de regen. Voor een natte ondergrond heb je bijvoorbeeld sportschoenen met een speciaal profiel: die ’trailrunners’ zorgen voor een goede grip, zodat je niet uitschuift tijdens het lopen. Met spikes kun je zelfs op sneeuw en ijs je favoriete afstand lopen zonder uitschuivers of glijpartijen.

Op de loopband

Zijn regen en kou grote spelbrekers voor jou, dan is de loopband een prima alternatief. In de vrije natuur moet je je voeten krachtig van je afzetten om vooruit te komen, een loopband beweegt vanzelf weg. Daarom is een lichte helling – van 2 procent – ideaal als je je toch een beetje wil inspannen. Mag het nog een beetje meer zijn, dan kun je werken met tempowisselingen en verschillen in helling. Als je zorgt voor afwisseling, wordt ook dit bandwerk niet zo gauw saai.

Inline skaten

Een heerlijk vrij gevoel geeft het, om bij droog weer en een herfstzonnetje een lange tocht te skaten langs jaagpaden. Te nat, geen geschikt parcours in de buurt? Met een beetje extra techniek om goed je bochten te kunnen nemen, is inline skaten in een aangepaste sportzaal of op een binnenbaan óók heerlijk.

Andere optie: skiking

Waar inline skaten stopt, dáár begint skiking, een mix van skaten en biken. Skikes zijn skates met luchtbanden en remmen. Van het skaten heb je de basistechniek nodig om vlot te rollen, uit het biken komen de luchtbanden en de remtechniek. Grote investeringen hoef je niet te doen: je skikes kun je over je gewone sportschoenen dragen. Als je je training intensiever wil maken, probeer je meer snelheid te halen en neem je langlaufstokken mee: zo train je niet alleen je benen en billen, maar ook nog eens je romp en armspieren. (Info: www.skike.com).

Fietsen

Banden, remmen en licht gecheckt? Dan kan fietsen ook als het nat en mistig is. Tip: ga je op moeilijk terrein rijden, zet dan je zadel lager zodat je altijd met je voeten aan de grond kunt. Bredere banden, eventueel met een grover profiel, geven je meer grip. En voor de echte die-hards: ja, er bestaan ook sneeuwbanden met spikes voor in de sneeuw.

Andere optie

Cycling of spinning! Een les cycling of spinning is méér dan wat rondtrappen om een hometrainer. Om in het ‘peleton’ van deze fietsfitness groepsles te kunnen blijven volgen, moet je je behoorlijk inspannen. Tempo-intervallen en wisselende versnelling, daar kun je behoorlijk van gaan zweten. Maar je conditie na de ‘winterstop’ is in no time excellent!