Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Must of misverstand?

Door De Redactie
Je dénkt dat je goed bezig bent, maar zijn die 'goede' gewoontes echt wel zo gezond? Libelle zocht het voor je uit.

1. Anderhalve liter water drinken

Ja: Genoeg water drinken is inderdaad om allerlei redenen belangrijk. Om niet uit te drogen, je lichaam te ontgiften, je huid fris en strak te houden én om niet te verdikken.

Maar: Méér drinken dan je lichaam nodig heeft, kan net zo nefast zijn als te weinig drinken. Een overdosis verstoort immers de zoutbalans in je lichaam en dat kan zorgen voor vermoeidheid, misselijkheid en hoofdpijn. Hoeveel drink je dan het best, als je het gezond wilt houden? Forceer je niet om toch maar je quotum van de dag te halen, maar drink natuurlijk wel als je dorst hebt. Sporters drinken het best iets om de 45 à 60 minuten en schakelen bij extreme inspanningen, zoals bij een marathon of in hitte of kou, best over op een sportdrank. Die bevat mineralen en zouten om de stoffen die ze verliezen door transpiratie, weer aan te vullen.

2. Elke dag ontbijten met veel granen

Ja: Ontbijten moet. En zo’n kommetje granen, dat is toch een gezonde start?

Maar: Koude ontbijtgranen zoals cornflakes of muesli zijn alleen een goeie optie als je de versies kiest zonder suikerlaagje, of dat nu van honing, rietsuiker of van een soort suikerstroop is. Ontbijtgranen die je met warme melk als pap kunt eten (zoals havermout) kies je ook het liefst puur, zonder toegevoegde suikers. En vergis je niet in de hoeveelheid: één volledige portie hoeft niet meer dan 45 gram te zijn. Geregeld afwisselen met een broodontbijt met 1 à 2 sneetjes volkorenbrood met mager beleg is sowieso een goed idee.

3. Na elke maaltijd tandpoetsen

Ja: Geregeld tandenpoetsen is een must.

Maar: Het wordt ongezond als je je tanden te vaak, op het verkeerde tijdstip of met een te agressieve (blekende) tandpasta poetst. Als je overdrijft met poetsen, schuur je het beschermende laagje glazuur weg, zodat je tanden gevoeliger worden en vatbaarder voor cariës. Twee keer per dag poetsen en één keer per dag flossen volstaat. Verder is de timing belangrijk. Poets je tanden voor het ontbijt of wacht tot minstens een halfuur daarna. De zuren en suikers uit je maaltijd verzwakken je glazuur tijdelijk, en als je meteen aan het poetsen slaat, kun je het glazuur beschadigen voor het weer hard wordt. Je mond uitgebreid spoelen na het poetsen is ook niet oké: zo verdwijnt het beschermende laagje dat de tandpasta op je tanden legt.

4. Elke winter een vitaminekuur

Ja: Vitamines zijn belangrijk voor je gezondheid. In de winter kun je best een extra portie gebruiken, zou je denken.

Maar: Staan er vijf porties groente en fruit per dag, magere vis en vlees en genoeg zuivel op je menu, dan heb je eigenlijk geen extra vitamines nodig. Een supplement slikken kan weinig kwaad, als je je tenminste aan de aanbevolen dagelijkse dosis houdt. Een overdosis van bepaalde vitamines kan immers schadelijk zijn. Zo kan te veel vitamine C diarree veroorzaken. En een overdosis vitamine A kan aan de basis liggen van misselijkheid, huiduitslag, een verstoorde stofwisseling, en soms zelfs een miskraam.

5. Enkel slaaptekort inhalen in het weekend

Ja: Als je uitgerust bent, heb je geen last van ‘mentale mist’ of fysieke moeheid. In drukke tijden je slaapschuld inlossen door uit te slapen wanneer het kan – in het weekend, bijvoorbeeld – lijkt dan ook een goed idee.

Maar: Door afwisselend lang uit te slapen en vroeg op te staan, krijg je verschuivingen in je slaappatroon die je slaapkwaliteit kunnen verstoren. Hoofdpijn en inslaap- of doorslaapproblemen kunnen het gevolg zijn, of je staat vermoeider op dan je ging slapen. Op een vast uur naar bed en op een vast uur weer opstaan – met een marge van pakweg een uur – is dan ook de gezondste optie.

6. Iedere ochtend een douche nemen

Ja: We zijn allemaal graag schoon en netjes en sommige mensen hebben een ochtenddouche nodig om wakker te worden.

Maar: Je elke dag grondig met zeep wassen is niet zo’n goed idee. Heet water, zure zepen en ontvettende douchegels spoelen het beschermende vetfilmpje van je huid weg. Zo word je kwetsbaarder voor uitdroging, kloven, eczeem en infecties. Kun je niet zonder je dagelijkse doucheritueel, wissel dan schrobbeurten af met alleen even afspoelen onder niet te warm water. Je bent even schoon en fris en voor je huid is het veel beter.

7. Elke dag stofzuigen tegen allergie

Ja: Hoe minder stof er ligt en hangt, hoe beter, zeker als je iemand met astma of een allergie in huis hebt. Elke dag stofzuigen lijkt in dat geval zeker een aanrader.

Maar: Een gewone stofzuiger is gemaakt om zichtbare stukjes vuil en stofvlokken mee te nemen. De gevaarlijke, kleinste stofdeeltjes gaan dwars door de stofzak heen, waaien op, en de kans dat je ze inademt wordt groter. Slecht nieuws, want ze kunnen pesticiden, lood, zware metalen en andere giftige stoffen bevatten. Geregeld dweilen met heet water en een scheut bleekwater is een gezondere optie.

Partner Content