Speelgoedprijzen uitgereikt. En de winnaars zijn…

Door De Redactie
Afgelopen zaterdag onderwierpen een 80-tal ouders en meer dan 130 kinderen zo'n 30 stukken speelgoed aan een grondige speeltest. Fun lanceerde namelijk voor het eerste heuse speelgoedprijzen. De ervaringsdeskundigen (ouders en kids) mochten in 8 categorieën hét beste speelgoed uitkiezen!

De kinderen moesten één vraag beantwoorden met een quotering van 1 tot 5: "vind jij dit speelgoed leuk?". Hun ouders moesten punten geven op een aantal verschillende aspecten zoals speelwaarde, vormgeving (kleur, materiaal, duurzaamheid), originaliteit en prijs-kwaliteitsverhouding. De verschillende beoordelingen door de ouders werden tot een gemiddelde herleid, zodat het aandeel van kinderen en ouders in eindscore even groot was.

De winnaars:

  • Baby’s 0-3 jaar: Kiekeboe Speeldorp van Fisher-Price/Mattel
  • Jongens 3-6 jaar: Cars Mack Truck van Smoby
  • Jongens 7-12 jaar: Street Trooper Menace van Maisto/Sablon
  • Meisjes 3-6 jaar: V.Smile Motion van V.Tech
  • Meisjes 7-12 jaar: school van Playmobil
  • Gezelschapsspellen tot 6 jaar: Carcassonne Junior van 999 Games
  • Gezelschapsspellen vanaf 6 jaar: Ubongo van University Games
  • Multimedia vanaf 3 jaar: SingStar Studio 100 van Sony PlayStaion

Met de Fun Awards wil vrijetijdsketen Fun aangeven wat ouders en kinderen het beste speelgoed vinden. En dat leverde verrassende resultaten op! Sommige speelgoeditems vielen minder in de smaak en dit door uiteenlopende redenen zoals te moeilijk, te ingewikkeld of het spreekt de doelgroep gewoon niet aan. Toch was het opvallend dat de meningen van ouders en kinderen vaak erg gelijklopend waren, zowel in positieve als in negatieve zin. Maar je zag wel dat de prijs voor de ouders een doorslaggevend element is. Playmobil bijvoorbeeld valt zeer in de smaak bij de kinderen, maar ouders zijn minder enthousiast als ze het prijskaartje zien. Ook Lego heeft hiermee te kampen. En natuurlijk waren er ook de klassieke verschillen tussen meisjes en jongens. De Lego bouwplaats viel erg in de smaak bij ongens maar de meisjes waren niet te verleiden met het bouwthema. Ook de Safari-post van Playmobil wist de jongens erg te bekoren terwijl de meisjes minder enthousiast waren.

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."