Zitten jouw kids in hun apestaartjaren?

Door De Redactie

Al sinds 2006 onderzoekt Apestaartjaren om de 2 jaar hoe het zit met het mediagebruik van kinderen en jongeren. Over welke mediatoestellen beschikken jongeren? Zijn kinderen en jongeren echte computerexperten? En hoe zit het met sociale media? Allemaal vragen die in het onderzoek aan bod komen. 

Het onderzoek is het resultaat van de bevraging van 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar).

De homo digitalis: over welk media-arsenaal beschikken jongeren?

Bijna alle gezinnen beschikken thuis over een televisietoestel, een computer en een internetaansluiting. De televisie op de slaapkamer wordt steeds meer vervangen door de eigen computer (61% heeft een eigen computer). Ook het bezit van mp3-speler daalt, deels te verklaren door de nieuwe generatie gsm’s waarmee je ook muziek kan beluisteren. Bij kinderen zien we dat de helft (54,4%) een gsm heeft. Een derde van de kinderen heeft een computer of televisie op de slaapkamer.

Pubertijd = mobilitijd? Gebruiken kinderen en jongeren altijd en overal media?

81% van de jongeren uit de steekproef heeft een smartphone (een gsm die ook op internet kan). Slechts 33% surft ook regelmatig met zijn smartphone. Jongeren vinden mobiel surfen vaak te traag en te duur. Drie kwart van de jongeren neemt hun gsm ook mee naar de speelplaats. En bijna de helft (47%) gebruikt zijn gsm zelfs actief tijdens de les!

De mythe van de digital natives. Zijn kinderen en jongeren echte computerexperten?

Opvallend is dat jongeren tussen 12 en 14 jaar vaker zelf content online plaatsen dan jongeren tussen 16 en 18 jaar (zoals een filmpje posten op Youtube, een tweet posten, een blogpost maken,…). Er zijn ook verschillen tussen jongens en meisjes. Meisjes blinken vooral uit in sociale vaardigheden zoals chatten terwijl jongens dan weer meer uitblinken in content sharen.

Jongeren leren deze vaardigheden alleszins niet op school. Slechts 10% van de jongeren gaf aan dat de leerkracht in de les gebruikt maakt van sociale media. Leerkrachten uit het BSO of TSO gebruiken vaker sociale media in hun lessen dan ASO-leerkrachten.

Sociale media? Vind ik leuk! Welke sociale netwerken zijn populair bij kinderen en jongeren?

Facebook blijft de absolute kampioen! Maar liefst 80% van de ondervraagde jongeren logde de voorbije maand in op Facebook. Het eens zo populaire Netlog wordt daarmee compleet van de troon gestoten.

In hun vriendenlijst hebben kinderen vooral vrienden van op school (90%) of van hun hobby’s (58%). Mama en papa als vriend ligt iets gevoeliger, toch is 46% bevriend met zijn ouders.  Bijna 1 op 4 is vriend met mensen die ze nog nooit hebben ontmoet.

Sharing is caring! Hoe gaan kinderen en jongeren om met privacy online?

Op het eerste zicht geven de cijfers een geruststellend beeld. 70% vindt het niet oké dat onbekenden alles kunnen zien op hun profielpagina en 82% staat stil bij wat een website doet met persoonlijke informatie.

Het blijkt dat jongeren hier ook naar handelen. Maar een heel klein deel deelt zijn gsm-nummer (3%) of thuisadres (4%) met iedereen. Ook foto’s (15%), relatiestatus (20%) en geboortdatum (29%) worden amper gedeeld.

Bij kinderen zien we een heel ander verhaal. 58% van de kinderen deelt persoonlijke informatie met iedereen, zoals hun e-mailadres (40,9%), thuisadres (8,2%) en gsm-nummer (8,2%).

Nieuwe media hebben hun prijs. Hoe betalen kinderen en jongeren voor al die nieuwe media?

Gemiddeld betalen jongeren 7,66 euro per maand voor hun belkosten. 72,4% van de kinderen betaalt de belkosten niet zelf. Bij de jongeren zien we dat slechts 23% zijn belkosten altijd zelf betaalt.

Jongeren uit socio-economische kwetsbare gezinnen hebben vaker een smartphone en betalen ook vaker hun belkosten zelf (32%). Zij geven ook meer uit aan hun gsm per maand (12,07 euro).

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."