© Lander Loeckx/Toerisme Vlaams-Brabant

Wandelroute in Vlaams-Brabant: door Bertembos

Over Bertembos

Bertembos is altijd een (gezins)uitstap waard, maar in de lente, als de bosanemonen bloeien, is dit een extra charmant wandeldecor. En voor de kinderen is er speelbos ’t Vossenhol, met natuurlijk gecreëerde spelelementen en een schuilhut.

wandelroute Bertembos
Heuvels, bossen en prachtig gekleurde velden en weiden… meer moet dat niet zijn. (c) Lander Loeckx/Toerisme Provincie Vlaams-Brabant

Basisinfo

• Provincie: Vlaams-Brabant
  • Startplek: Parking Gemeenteplein, 3060 Bertem
  • Lengte: 9 km
  • Moeilijkheidsgraad: 1,5
  • Borden: zeshoekige borden met rode opdruk
  • Periode: ideaal in lente en zomer
  • Kledij:
  • Honden toegelaten: ja
  • Kidsproof: ja
  • Rolstoel/buggyvriendelijk: neen
  • Picknickmogelijkheid (banken/tafels, cafeetjes…) (op het kaartje): ja
  • Meer info over deze wandeling en de omgeving: klik hier
  • Meer wandelingen in de provincie: klik hier

Dit mag je onderweg zeker niet missen

• De landelijke wegen (kasseistraten en holle wegen) naar Bertembos
  • Bertembos met in de lente de bosanemonen en de rustplek bij de watertoren
  • Speelbos ’t Vossenhol aan de Augustijnstraat
  • Het prachtige uitzicht aan het begin van de Verbiststraat
wandelroute Bertembos
Speelbos Vossenhol, een leuke stopplek voor de kleisten. (c) Lander Loeckx/Toerisme provincie Vlaams-Brabant

Routebeschrijving

Volg de rode borden. Stap via de achteruitgang van de parking naar het water en volg dat (links ligt een basketbalplein) tot St.-Franciscusberg – neem hier links – steek voorzichtig de Tervuursesteenweg over, vervolg over de Weygenstraat – volg tot voorbij de kruising met de Oude Baan – neem bij de splitsing rechts (nog steeds Weygenstraat) – bij de volgende splitsing weer rechts – volg de bosrand tot een kruising van vier paden, ga links het bos in en neem het meest linkse pad dwars door het bos dat naar de watertoren in de Nieuwstraat leidt (als je het kleinste paadje mist, kom je toch op de Nieuwstraat uit, maar dan moet je nog naar links tot de watertoren) – neem voorbij de watertoren het pad rechts langs de bosrand – dat komt met een bocht naar links in de Bosstraat uit – volg die links, neem bij de 2 splitsingen steeds het rechtse pad (Oude Bertembosstraat), je komt uiteindelijk weer in de Bosstraat  – volg tot 1ste rechts, Vernagelstraat, neem deze – neem links Augustijnstraat – volg tot Speelbos ’t Vossenhol –  neem links de Koppelstraat – volg, steek de Hoogveldbaan over, wordt Koppelstraat – neem aan splitsing links – dan 1ste pad rechts, blijf volgen, rechts meedraaien, wordt Verbiststraat – volg tot kruising met Tervuursesteenweg – volg deze even links en steek hem bij het Gemeentehuis voorzichtig over naar de doorweg die, na een afslag naar rechts (Het Blok) en een bocht naar links, naar het vertrekpunt leidt.

Goed om te weten

• Eten & drinken onderweg en in de buurt: vlak bij de route: Bertem Brug, Kerkstraat 2, 3060 Bertem, 016 48 88 86; Barsha (pizzeria), F. Dottermansstraat 7, 3060 Bertem, 016 53 43 99; café ’t Blok, Gemeenteplein 2, 3060 Bertem, 016 48 90 70
  • Toeristische info:  Toeristische Dienst Bertem, Gemeentehuis, Tervuursesteenweg 178, 3060 Bertem, 016 49 99 99
  • Nog meer te beleven in de buurt: de stad Leuven ligt vlakbij, daar bezoek je onder meer museum M, het Groot Begijnhof, de Markt met het prachtige Stadhuis en de gezellige binnenstad vol cafeetjes en winkels

Download hier je kaartje met de wandelroute

wandelroute bertembos

Wil je deze wandeling graag downloaden en afdrukken? Download dan de kaart in PDF-formaat:

Wil je deze wandelroute graag op je wandelgps of smartphone? Hier vind je het GPX-bestand.

Klik hier voor instructies om het GPX-bestand te installeren

Meer uitstapjes in Vlaams-Brabant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."