Young Woman in Class --- Image by © Michael Prince/Corbis

Yes juf, I understand!

 

Leerlingen die een vak volgen in een andere taal, pikken meer op van de leerstof dan wanneer ze die les in het Nederlands volgen.

Tot die conclusie komen Vlaamse middelbare scholen die dit schooljaar werken met de zogenaamde CLIL-vakken: Content and Language Integrated Learning. Biologie in het Engels, esthetica in het Duits, aardrijkskunde in het Frans? De ervaringen met het nieuwe project zijn uitermate positief. Niet alleen scoren de leerlingen beter op het vak zelf, maar ze krijgen ook de vreemde taal al doende onder de knie. Twee vliegen in één klap, dus. Voor de leerkrachten is het wel meer werk om de lessen voor te bereiden. Maar het geeft ook enorm veel voldoening, zo klinkt het.

Het CLIL werd vorig jaar in 24 Vlaamse scholen in het lessenpakket opgenomen, en dat worden er in de toekomst allicht nog meer. De scholen die er nu al mee werken, zijn van plan om hun aanbod in de toekomst fors uit te breiden.

To be continued, dus…

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."