Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
GettyImages

Wat zijn de toekomstdromen van onze (klein)kinderen? Dit zegt onze enquête!

Door Rani Merckx

Als we vragen aan kinderen wat ze later willen worden, wat antwoorden ze dan? Willen meisjes nog steeds lerares worden en jongens brandweerman? Já, zo leert onze enquête, waarbij we meer dan 2.400 volwassenen en hun (klein)kinderen bevroegen. Wij zetten de meest interessante resultaten op een rijtje.

Kinderen en hun toekomstdromen: hoe stereotiep zijn ze?

Hebben onze kinderen het gevoel dat ze later kunnen worden wat ze maar willen? Kunnen ze vrijuit dromen over wie ze zijn en wat ze graag doen? Of denken ze – nog steeds – vrij stereotiep in hokjes? Dat vroegen we ons bij Libelle af en dus zochten we naar een antwoord bij meer dan 2.400 volwassenen en hun (klein)kinderen. En wat bleek? Onze kinderen denken inderdaad nog heel stereotiep als we hen vragen wat ze later willen worden.

Hoe jonger, hoe stereotieper

Kleine jongens zien zichzelf later als politieman, game developer, brandweerman of piloot. Beroepen waarvoor je volgens kinderen ‘stoer’ en ‘sterk’ moet zijn; eigenschappen die doorgaans gelinkt worden aan mannen.

Kleine meisjes verkiezen eerder een beroep in een zorgende sector, zoals leerkracht, dierenarts of verpleegkundige. Beroepen met een ‘lief’ en zacht karakter, eigenschappen die sneller geassocieerd worden met vrouwen.

Dit stereotiepe denken is het sterkst aanwezig bij jongens en meisjes onder de twaalf jaar. Meer dan een derde van alle kinderen geeft aan dat de inspiratie voor hun toekomstberoep uit zijn of haar nabije omgeving komt – bij mama, papa, familie of vrienden.

Opvallend: kinderen dromen nog altijd heel stereotiep als het over hun toekomst gaat.

Rolmodellen: zo belangrijk

Hoewel steeds meer vrouwen hun ‘mannetje’ staan in beroepen die op het eerste gezicht vrij masculien zijn, blijft er toch een genderstereotiep beeld huizen in de hoofden van onze kinderen. En eigenlijk is dat niet zo raar: kijk maar naar de klassieke voorleesverhalen die we onze kinderen al op heel jonge leeftijd voorkauwen; ze gaan stuk voor stuk over ‘de vrouw in nood die gered wordt dankzij de heldhaftige actie van de prins’.

Gelukkig wordt deze bubbel, waarin enkel de man ‘sterk’ kan zijn, vaker doorprikt naarmate kinderen ouder worden. Door de invloed van leerkrachten en ouders, maar ook door verhalen waarin moedige meisjes de schrijfsters worden van hun eigen leven. Denk maar aan Mulan of Raya, twee straffe heldinnen die niet alleen mooi zijn, maar ook lef hebben!

Er is dus een positieve evolutie, maar er is nog altijd ruimte voor verbetering. Omdat kinderen hun inspiratie halen uit hun nabije omgeving, is het belangrijk dat we hen op jonge leeftijd meer rolmodellen aanreiken die hen anders én grootser laten dromen over hun toekomst. Rolmodellen die dichter bij hen staan en die hen aanmoedigen en inspireren om te worden wat ze maar willen. Om duidelijk te maken dat, sorry Marco, niet alle dromen bedrog zijn!

Hoe jonger kinderen zijn, hoe stereotieper ze denken.

Het is meteen ook dé boodschap achter de #dapperemeisjes-campagne van LibelleWil je meer weten? Lees er hier alles over!

Groots(er) dromen: zij doen het al!

Natuurlijk zijn er ook kinderen die hun toekomst net een tikje anders zien. Zij worden volgens onze enquête later …

  • Kapitein Haak
  • paleontoloog
  • drumster
  • redder van de natuur
  • patholoog-anatoom
  • criminologe
  • fee
  • pretparkbouwer
  • uitvinder

We legden de resultaten van onze enquête ook voor aan Steven Gielis, lector ortopedagogie en bezieler van de online community ZITDAZO. In dit artikel deelt hij zijn bedenkingen en geeft hij tips hoe we als (groot)ouder onze kinderen kunnen helpen om grootser te dromen.

Meer lezen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!