Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Slaapt jouw tiener voldoende?

Door Sara Dekens
Tieners en slaap, het is geen eenvoudige combinatie. Hun slaap is vaak verstoord, en ze slapen ook te weinig. Acht tot tien uur slaap is een must, maar dat lijkt makkelijker dan het is. Slaapt jouw tiener voldoende?

Het is vaak geen sinecure om je tiener ‘s morgens uit bed te krijgen, dat schreven we eerder al. Door de aanmaak van bepaalde hormonen raken ze ‘s avonds moeilijker in slaap. Bovendien hebben veel tieners niet zo’n kwaliteitsvolle nachtrust omwille van de stress die ze ervaren op school of door te weinig beweging overdag. Het gevolg? ‘s Morgens zijn ze vaak nog (te) moe.

Slaapt jouw tiener voldoende?

We weten allemaal dat slaap belangrijk is voor kinderen, ook als ze wat ouder worden. Gemiddeld negen uur slaap per nacht heeft jouw tiener nodig. Dat is niet alleen nodig om je lichaam te laten rusten, ook het tienerbrein heeft tijd nodig om alles wat overdag gebeurde te verwerken. Tieners die voldoende slapen zijn overdag energieker, creatiever, vrolijker en ook minder snel ziek. Niets dan voordelen dus!

Toch is op tijd het bed in kruipen voor een tiener niet eenvoudig. De oorzaken?

  • Het hormoon melatonine wordt later afgegeven tijdens de tienerjaren waardoor ze later moe worden.
  • Daarbovenop speelt ook het aspect social media. Tieners lijken wel vergroeid met hun smartphone en denken dat ze constant bereikbaar moeten zijn voor hun vrienden. Beter bekend als FOMO, of fear of missing out. Er valt natuurlijk ook altijd wat te beleven op de sociale media. Je kunt blijven scrollen! Die overload aan informatie brengt helaas geen rust in het tienerbrein en ook al dat blauw licht is nefast voor de slaapvreugde.

School een uurtje later?

Een hele reeks onderzoeken gaf al aan dat langer kunnen slapen positief zou zijn voor zowel het fysieke als het mentale welzijn van onze jongeren. Er werd zelfs voorzichtig geopperd om de scholen een uur later te laten starten.

Dat zou heel wat voordelen hebben voor het veranderende tienerbrein. Niet alleen zouden ze op school een stuk alerter en geconcentreerder zijn, hun resultaten zouden ook verbeteren. Eigenlijk kun je stellen dat hun algemeen welbevinden zou toenemen.

Te weinig slaap is slecht voor mentale gezondheid

Ook experten van een Australische universiteit waarschuwen voor een slaaptekort bij hun tieners. Slaap staat namelijk rechtstreeks in relatie met mentale gezondheid, zeker in de tienerjaren. Op dat moment in hun leven verandert er zoveel in hun leven, dat voldoende slaap cruciaal is.

Volgens het onderzoek hebben tieners minstens acht uur slaap nodig. Komen ze hier niet aan? Dan kunnen ze minder goed omgaan met dingen die hen stress bezorgen, zoals pesten of sociale druk. Ook het risico om gedragsproblemen te ontwikkelen wordt groter. Ze blijken ook gevoeliger voor angsten en depressies.

Bronnen: sciencedaily.com, demaakbaremens.org

Meer over slaap:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!