Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
18 May 2014 --- Portrait of young woman amongst long grass with eyes closed --- Image by © Luka/Cultura/Corbis

2016: een jaar vol klein geluk dankzij deze 12 tips

Door Karolien Joniaux

Iedereen wil gelukkig zijn, maar soms lijkt het leven van alledag dat geluk in de weg te zitten. Dankzij deze tips druppelen kleine geluksmomenten zomaar je leven binnen – zelfs in het leven van alledag. Op naar een gelukkig 2016!

  1. Doorbreek de routine. Rij op een doordeweekse avond eens naar de zee of maak tijdens de lunchpauze een korte wandeling, gewoon omdat het kan. Denk niet in termen van ‘gedoe’, maar in termen van ‘energie’. De avond zal ineens veel langer lijken en de lunchpauze verfrissender. Waarom? Gewoon, omdat het kan.
  2. Hou elke maand wat geld opzij om jezelf te trakteren op een extraatje. Een geurige handcrème, een koffietje in die nieuwe koffiebar of een meeslepend boek. Het hoeft niet veel te kosten, maar is vooral symbolisch: voor jezelf zorgen is belangrijk.
  3. Stop met jezelf te verantwoorden. Heb je geen zin om naar dat feestje te gaan? Zeg gewoon dat het niet past, óók als je geen geldig excuus hebt. Je bent de ander geen verantwoording verschuldigd. Gewoon doen en genieten van de ‘gewonnen’ tijd!
  4. Haal het kind in je naar boven. Steek af en toe je middelvinger op naar je keurige verantwoorde zelf. Teken op beslagen ruiten, hou een sneeuwballengevecht of spring eens middenin een plas in plaats van er met een grote boog omheen te lopen. Bevrijdend, toch?
  5. Steek elke dag een herinnering in een pot – een complimentje van een collega of een grappige uitspraak van de kinderen. Dat is niet alleen leuk om aan het einde van het jaar opnieuw te lezen, maar het helpt je ook te focussen op het positieve in je leven.
  6. Geef eens iets weg. Zomaar. Aan eender wie. Van een zelf gemaakte ovenschotel tot een boek waar je helemaal weg van was. Op de verraste blik van die ander kun je een hele week teren.
  7. Maak een onderscheid tussen energievreters en energiegevers. Laat je niet enkel omringen door klagers en negativiteit. Het siert je als mensen bij jou terecht kunnen voor een luisterend oor, maar vriendschappen die steeds van één kant moeten komen, mogen gerust in vraag gesteld worden.
  8. Verzorg je mentale gezondheid even goed als je lichamelijke gezondheid. Zit je niet lekker in je vel, laat dit dan niet te lang aanslepen vooraleer je ingrijpt. Vind je het steeds moeilijker om ‘s ochtends uit bed te komen, dan ga je best naar je huisarts. Wuif een dip niet weg omdat het minder hard opvalt dan een gebroken been.
  9. Maak werk van die bucketlist. Welke dingen wil jij nog beleven of verwezenlijken – niet omdat ze stoer klinken, maar puur omdat je er zelf gelukkiger wordt? Ga ook na waaróm deze dingen belangrijk voor je zijn. Probeer dit jaar minstens twee items af te vinken.
  10. Vier kleine momenten. Niet enkel grote mijlpalen verdienen een feestje. Kleine overwinningen en aangename verrassingen krijgen extra glans met een hapje en een drankje.
  11. Trakteer je zintuigen. Word je helemaal warm vanbinnen van de geur van versgebakken wafels? Tovert dat ene liedje instant een glimlach op je gezicht? Of voel je je geborgen als je regendruppels hoort tokkelen op het dak van de veranda? Zoek deze situaties dan bewust op. Volgens onderzoek kunnen geuren en geluiden voor een groter geluksgevoel zorgen.
  12. Ga niet halsstarrig op zoek naar geluk, maar focus op schoonheid. Een mooie foto, een inspirerende quote, een betoverende zonsopgang… Leer genieten van kleine dingen en het geluk komt vanzelf.