5 tips om beter te slapen

5 tips om beter te slapen

Uit onderzoek van Dorsoo blijkt dat de helft van de Vlamingen niet uitgerust aan de dag begint. Meer zelfs: 9% van de ondervraagden zegt bijna nooit uitgerust op te staan. Slechts 10% van de Vlamingen staat bijna altijd goed uitgerust op. Met deze info in het achterhoofd en het feit dat 8 op 10 Vlamingen in zijn leven ooit te maken krijgt met rugpijn, geeft Dorsoo enkele deugddoende slaaptips…

5 tips om beter te slapen

1. Volg een vaste routine

Ga elke dag op een zelfde tijdstip slapen en sta op hetzelfde tijdstip op. Zo bouw je een standvastig slaap-waakritme op en verbeter je de kwaliteit van je slaap.

2. Bezin eer je begint

Bouw een rustmoment in voor je gaat slapen. Laat alle audio, tv, telefonie en multimedia voor wat het is. Neem een half uurtje om helemaal ‘zen’ te worden. Dit kan door meditatie of ademhalingsoefeningen, maar ook door het nemen van een douche of een warm bad, het lezen van een boek, een deugddoende massage van je partner, …

3. Vermijd zware inspanningen

Doe geen zware fysieke of emotionele inspanningen vlak voor het slapengaan. Begin niet aan je fitnessoefeningen en vermijd zware emotionele gesprekken of discussies.

4. Maak je slaapkamer aangenaam

Maak van je slaapkamer een rustige en aangename plek, die enkel dient om te slapen. Vermijd het plaatsen van een televisie of andere apparatuur die niet in een ‘rustruimte’ thuishoort. Zorg ook voor een goede verduistering, zodat er zo weinig mogelijk licht binnenkan.

5. Eet, drink of rook niet voor het slapengaan

Ga nooit met een volle maag naar bed. Let ook op wat je eet en drinkt voor het slapengaan: koffie, nicotine, cola en chocolade hebben een opwekkend effect. Ook alcohol bevordert de slaap niet. Drink liever een kop warme melk of thee.

 

5 tips voor rugpijnlijders om beter te slapen

1. Slaap voldoende

Zorg voor voldoende slaap. Het is belangrijk dat je tussenwervelschijven tijdens de nacht maximaal kunnen recupereren. Enkel zo zijn ze klaar om ’s ochtends hun taak als schokdempers te vervullen.

2. Zorg voor een anatomisch correcte slaaphouding

Enkel bij een juiste slaaphouding ontspan je de wervelkolom volledig. Zo slaap je niet enkel dieper, maar ervaar je ook minder nek- en rugklachten bij het opstaan. Een juiste houding kan je in de hand werken door een bedoplossing te kiezen die zich aanpast aan de anatomie van je lichaam. Zo vermijd je druk of knelpunten en slaap je pijnvrij(er).

3. Goed slapen = matras + drager

Zorg voor een goed samenspel van matras en lattenbodem: in een goed bed vormen de matras en matrasdrager één geheel. Een nieuwe matras op een bestaande lattenbodem heeft dus helemaal geen zin. De matras moet volledig afgestemd zijn op de bodem en omgekeerd. Kies bovendien de juiste matras – niet te hard en niet te zacht – en laat je hierbij adviseren.

4. Kies het juiste hoofdkussen

Ook een goede ondersteuning van de nek is bijzonder belangrijk bij het slapen. Voor de optimale ondersteuning van je halswervels kies je best een kussen uit dat past bij jouw lichaamsbouw. Ga voor een aanpasbaar kussen dat past bij jouw slaaphouding.

5. Neem een gezonde slaaphouding aan

Een natuurlijke slaaphouding is een houding waarbij je de natuurlijke S-kromming van je wervelzuil behoudt. In principe is de ruglig de minst belastende slaaphouding. Zijwaarts slapen kan ook, indien je vóór het inslapen een juiste houding aanneemt waarbij je wervelzuil deze S-kromming maakt. Je kan je hoofd en middel extra ondersteunen of kiezen voor een hydraulisch slaapsysteem, waarbij deze ondersteuning automatisch gebeurt. Op de buik slapen is echter af te raden omdat je je lage rug uitholt.

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)