Slaap wél: 10x tips tegen snurken

Slaap wél: 10x tips tegen snurken
Getty Images

Lig je ‘s nachts wakker van de decibels die je partner produceert? Of ben jij de snurker in huis? Maar liefst 6 op de 10 Belgen snurkt, maar gelukkig valt er – in de meeste gevallen – iets aan te doen. Deze tips tegen snurken zijn alvast het proberen waard!

Wat is dat eigenlijk, snurken?

Snurken is het geluid van trillende slijmvliezen in de keelholte.

  • Onder normale omstandigheden zorgen de spieren in de keelholte ervoor dat je keel open blijft, waardoor er een normale doorgang van de ingeademde lucht is.
  • Zijn de spieren minder actief tijdens je slaap (waardoor ze ontspannen), of is er een afwijking in de structuur van de keelholte, dan wordt de doorgang van de ingeademde lucht bemoeilijkt. Hierdoor beginnen de slijmvliezen in de keelholte te trillen en treden er snurkgeluiden op.

Vergelijk het met een piepende ballon die leegloopt: ook daar moet relatief veel lucht door een klein gaatje ontsnappen.

Wie heeft er last van?

In principe kan iedereen op elke leeftijd snurken. Zo snurkt naar schatting zelfs een op de tien kinderen, meestal door poliepen of vergrote amandelen. Onder vrouwen is er een op de tien snurkers, bij mannen een op de vijf. Zij kunnen tot 80 of 90 decibel produceren, vergelijkbaar met het lawaai van een voorbijscheurende brommer! Meestal begint snurken tussen je dertigste en veertigste en wordt het erger met de leeftijd: het gebeurt niet enkel vaker, maar het geluid wordt ook harder.

Is het gevaarlijk?

Snurken is in de eerste plaats erg vervelend. En niet alleen voor de partner, want ook de snurker lijdt eronder en krijgt regelmatig een duw, een snauw of wordt zelfs naar een andere slaapkamer verbannen. Bovendien slaapt een snurker meestal minder diep, door een verstoord slaappatroon. Met een chronisch slaaptekort, slaperigheid overdag en concentratiestoornissen als gevolg.

Bovendien is snurken een belangrijk symptoom van slaapapneu: korte en herhaaldelijke adempauzes tijdens de slaap die ook het risico op hart- en vaatziekten verhogen omdat er minder zuurstof in het lichaam circuleert.

Oorzaken van snurken

Snurken kan veroorzaakt worden door:

  • Hormonen: het risico op snurken verhoogt tijdens de zwangerschap en de menopauze.
  • Alcohol: de spieren die de keelholte openhouden, verslappen door alcohol.
  • Roken: dat prikkelt het slijmvlies waardoor het opzwelt.
  • Bepaalde medicatie: bij pijnstillers, slaappillen en dergelijke kan snurken een vervelende bijwerking zijn, omdat de keelspieren zich er meer door ontspannen.
  • Een allergie: een huisstofmijtallergie of hooikoorts kan ervoor zorgen dat je neusslijmvliezen opzwellen. Zo bemoeilijken ze het ademhalen.
  • Een obstructie in de keel of de neus: denk bijvoorbeeld aan vergrote amandelen of neuspoliepen die een vlotte luchtdoorstroming in de weg staan.
  • De positie van je kaak: de ondertanden van mensen met een overbeet staan wat naar achteren. Hierdoor verkleint de diameter van je keel, en door een kleine keelopening ga je sneller snurken.
  • Overgewicht: dat er steeds meer snurkers zijn, komt voornamelijk omdat er ook steeds meer mensen aan overgewicht lijden. Meer vetmassa ter hoogte van de hals zorgt voor meer druk op de luchtwegen.
  • Slaapapneu: sommige snurkers kunnen last hebben van slaapapneu. Hierbij treden er ademstops op tijdens je slaap. Het gesnurk valt dan een tiental seconden stil, om te herbeginnen met een luid, gierend geluid.
  • Een aangeboren afwijking van het aangezicht of een neurologische stoornis: kan de keelholte versmallen, met snurken tot gevolg.

Stoppen met snurken: 10x tips

Er bestaan heel wat middeltjes om snurken te verhelpen, zowel voor de snurker als voor de partner die ernaast ligt.

Voor de snurker:

  1. Streef naar een gezond gewicht: maar liefst 85 procent van de snurkers kampt met overgewicht, vaak zelfs met obesitas.
  2. Ook voldoende beweging wordt aangeraden. Hierdoor versterk je je spieren, en ga je minder snel snurken.
  3. Probeer een regelmatig slaappatroon aan te houden. Probeer altijd rond hetzelfde uur te gaan slapen en op te staan.
  4. Slaap zo weinig mogelijk op je rug: je tong zakt dan naar achteren waardoor de ruimte in je keel nog kleiner wordt en je sneller snurkt.
  5. Zet de bromelia-plant, ook wel de anti-snurkplant genoemd, naast je bed. Die geeft ’s nachts veel zuurstof af (én fleurt je slaapkamer op).
  6. Vermijd alcohol minstens 3 uur voor het slapengaan. Alcohol doet de neusslijmvliezen opzwellen waardoor je door de mond gaat ademen en de kans op snurken opnieuw toeneemt.
  7. Probeer ook melkproducten te vermijden voor het slapengaan. Die bevorderen de slijmvorming, wat snurken in de hand kan werken.
  8. Heb jij een allergie? Een ontzwellende en ontstekingsremmende neusspray zou het snurken kunnen verhelpen.
  9. Er bestaan ook speciale dopjes die je in de neus plaatst. Die zorgen ervoor dat je neus minder vernauwt tijdens het inademen.
  10. En dan is er nog de MRA, een soort tandprothese die over de tanden wordt geklemd zodat de onderkaak meer naar voren komt en ademen makkelijker wordt.

Voor de partner:

  1. Voor je je partner naar een andere kamer verbant, kun je het volgende afspreken: kruip een halfuurtje vroeger in bed. Dan ben je ingeslapen en heb je – in het beste geval –minder last van het geluid.
  2. Oordoppen kunnen wonderen doen, maar dan wel niet de gewone exemplaren waarmee je naar een concert of festival gaat. Die zijn gemaakt om hoge tonen buiten te houden, en niet de lage frequenties van snurken. Kies dus eerder voor op maat gemaakte doppen die het geluid met zo’n 30 decibel kunnen verlagen.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)