Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
A 3-4 year old holds a sandwich and has her thumb to her mouth. We can see the cropped arm of her father sitting beside her. --- Image by © Emma Tunbridge/Corbis

Kinderen eten te weinig (goede) vetten

De laatste jaren kregen we vaak te horen dat onze kinderen massaal te dik worden en zijn we hun voedingspatroon beter in de gaten zijn gaan houden. Een prima zaak, maar blijkbaar zijn we daarin nogal doorgeschoten. Want nu blijkt dat we hen niet alleen te weinig vezels maar ook te weinig goede vetten voorschotelen, uit vrees voor overgewicht.

Uit een recent wetenschappelijk onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat met name de calorie-inname van vetten bij peuters en kleuters onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt. Als onze kinderen al aan overgewicht lijden, dan ligt dat eerder aan het overaanbod van eiwitten en suikers, zo concluderen de onderzoekers.

Vetten hebben een slecht imago, maar niet alle vetten zijn te mijden. Ons lichaam heeft onverzadigde vetzuren nodig, en vetzuren als omega 6 en omega 3 zijn zelfs noodzakelijk voor de groei en ontwikkeling van kinderen.

Schotel je kind dus meer vetten voor. Niet in de vorm van chips, koeken en snacks, natuurlijk. Zet in plaats daarvan vaker vette vis op het menu, zoals zalm, makreel of forel. Lust je kind echt geen vis, kies dan bij het bakken en koken altijd voor plantaardige oliën, zoals olijf-, koolzaad- tarmekiem- of arachideolie. Of geef af en toe een handvol noten als tussendoortje.