Opmerkelijk: 1 op de 4 Belgen schaamt zich in badkledij

Opmerkelijk: 1 op de 4 Belgen schaamt zich in badkledij

Zon, zee, strand… dit verkwikkende trio is helaas niet iets waar iedereen naar verlangt! Uit onderzoek van PronoKal Group blijkt dat maar liefst 1 op de 4 Belgen zich niet in badkledij durft te vertonen. Meer nog: slechts 4 op de 10 zijn tevreden over hun gewicht! Er is dus helaas nog wat werk aan onze innerlijke criticus. 

Een dagje strand, het is helaas voor heel wat mensen pure horror. Niet omdat ze de zee of het strand niet fijn vinden, wel omdat hun zelfbeeld het ’s zomers zwaar te verduren krijgt. Zo blijkt uit een onderzoek van PronoKal Group.

De naakte waarheid

PronoKal Group is een internationale groep die een medische behandeling heeft ontwikkeld voor overgewicht en obesitas, en de brug maakt naar een gezonde levensstijl. Voor het onderzoek ondervroegen ze 1.000 Belgen, en brachten enkele ontluisterende cijfers aan het licht:

  • Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen (56%) geeft aan dat hun gewicht bepaalt hoe aantrekkelijk ze zichzelf vinden.
  • Bijna 4 op de 10 Belgen (37%) zijn vaak jaloers op mensen met een slanker lichaam.
  • Slechts 4 op de 10 Belgen (42%) zijn tevreden over zijn of haar gewicht.
  • 1 op de 4 Belgen (27%) durft zich niet in badkledij of ondergoed te vertonen omdat ze zich schamen voor hun gewicht.
  • Maar liefst 30% geeft aan dat ze zich vaak lelijk voelen.

Dat we niet goed scoren op het vlak van zelfvertrouwen is dus volgens dit onderzoek zacht uitgedrukt!

Bikinibody

Het is volgens experts een typerend kenmerk van de tijdsgeest waarin we leven: voortdurend krijgen we het idee ingelepeld dat een vrouw die slank is of een man met een strakke sixpack automatisch succesvol, geliefd en intelligent zal zijn. Kortom, dat het leven een pak makkelijker wordt als je het perfecte lijf hebt.

 

Overgewicht versus seksuele beleving

Over hun seksuele beleving is in het algemeen iets meer dan de helft van de Belgen tevreden. Mensen met obesitas zijn minder tevreden over hun seksuele beleving dan mensen met een gezond gewicht, of zelfs mensen met overgewicht (gezond gewicht: 62%, overgewicht: 54,5%, obesitas: 44%).

Huisarts Dr. Evelyne Lenders licht toe: “Er is nog maar weinig onderzoek gevoerd naar de link tussen seksuele beleving en overgewicht. Het is nochtans een thema dat veel mensen met overgewicht en obesitas bezighoudt. Seksuele disfunctie is vaak gerelateerd aan een negatief zelfbeeld.”

In de Quality of Life study van PronoKal Group (resultaten gepubliceerd in het Nutrients Magazine) werd dit topic verder onderzocht.

Geef je zelfvertrouwen een boost

We geven onszelf dus een score van 4 op 10 qua zelfvertrouwen. Maar wij willen hogere punten op het rapport zien:

Positieve gedachten

Probeer je bewust te worden van negatieve gedachten over jezelf. Wanneer je dat onder de knie hebt, kun je ze telkens proberen ombuigen naar positieve gedachten. Tegenover alles wat je misschien minder vindt aan jezelf, staat het dubbele aan geweldige eigenschappen. Focus je daarop!

Complimentjes? Graag!

Accepteer complimentjes en durf ‘dank je wel’ te zeggen. Zwak ze niet af: zeg niet dat het allemaal wel meevalt. Je mag best trots zijn! Geef jezelf bovendien ook eens een schouderklopje. Heb je iets goed gedaan, of vind je dat je er geweldig uitziet? Ga voor de spiegel staan, zeg het tegen jezelf en wees ervan overtuigd!

Wees lief voor jezelf

Wees net zo lief voor jezelf als je voor anderen zou zijn. Pep je je beste vriendin regelmatig op? Doe hetzelfde dan bij jezelf als je in een dipje zit. Toon begrip voor jezelf en relativeer.

Stop met vergelijken

Jezelf met anderen vergelijken heeft weinig zin. De vergelijking is altijd onterecht, want niemands situatie is hetzelfde. Laat mooie vakantiefoto’s, goed gevulde bankrekeningen en vrolijke posts op sociale media over je heengaan. Iedereen heeft onzekerheden op zijn eigen manier, maar die krijg je minder snel te zien.

Waardeer jezelf!

Je hebt goede en minder goede kanten, en die mogen er stuk voor stuk zijn. Ze maken je tot wie je bent, dus je mag soms best wat meer zelfvertrouwen hebben. Hou van jezelf, want je bent geweldig zoals je bent!

Nog meer handige tips? Lees hier alles over zelfvertrouwen!

3x zelfverzekerd lezen

1 ‘Meer zelfvertrouwen’ – Barbara Markway en Celia Ampel

Dit praktische boek schotelt je oefeningen en tools – gebaseerd op onderzoek – voor om je zelftwijfel onder controle te houden. (€ 22,50)

2 Kill it with kindness’ – Shahroo Izadi

Het lijkt haast simpeler om je slechte eigenschappen op te sommen dan om jezelf de hemel in de prijzen. Shahroo Izadi, expert op het gebied van gedragsverandering, wil je net aanzetten om wat liever voor jezelf te zijn, mét de Kindness-methode. Je leert hoe je je gewoontes voor altijd kunt veranderen aan de hand van een handig stappenplan. (€ 18,99)

3 ‘Zelfwaardering’ – Gertjan van Zessen

Gedrag veranderen is moeilijk, maar niet onmogelijk, meent Gertjan van Zessen. De psycholoog en seksuoloog heeft een model opgesteld: het vat van zelfwaardering. Met simpele huiswerkopdrachten helpt hij je om het heft in eigen handen te nemen. (€ 31)

Bron: persbericht wavemakers – onderzoek PronoKal en GoedGevoel. Illustratie: GettyImages

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)