Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Getty Images

Een dipje na de feestdagen? Zo kruip je uit het dal(letje)

Door Diny Thomas

Na een overdaad aan gezelligheid en lekker eten in december kan januari voor een hoop somberheid zorgen. Heb jij last van de befaamde januaridip? 5 tips om uit dat dalletje te kruipen.

De Nederlandse psycholoog Albert Sonnevelt vindt de befaamde januaridip niet zo vreemd. Een gevoel van somberheid is heel normaal na een periode waar je intens naartoe hebt geleefd. De feestelijke decembermaand, bijvoorbeeld, maar evengoed een verre reis, de bevalling van je kind of je trouwdag. Eerst is er de spanning, dan de climax en dan… de ontlading. En die ontlading gaat altijd samen met een gemis.

Niet iedereen heeft last van de januaridip. Wie wel? Mensen die perfectionistisch zijn of altijd bezig zijn om het anderen naar hun zin te maken, zijn er wel extra gevoelig voor. De feestdagen zijn voor hen een grote uitdaging, de ontlading en het gemis achteraf des te groter. Maar ook als je verwachtingen niet ingelost werden of als je goede voornemens maar niet willen lukken, ligt de januaridip op de loer.

5 tips voor een gelukkige januari  

1. Maak gezonde(re) keuzes

Op Kerstmis en Nieuwjaar mag het eens wat meer zijn. Zeker als het om eten en drinken gaat. Het is dan ook niet zo vreemd dat je na de feestdagen minder goed in je vel zit. Maar… wees niet te streng voor jezelf. Ja, misschien had je dat tweede dessertje beter laten staan, en ja, misschien had je beter een glas champagne minder gedronken, maar daar kun je niets meer aan veranderen. Focus je liever op wat je nú kunt doen om je beter te voelen. En dat is gezond en evenwichtig koken.

2. Een ‘wake-up’ licht

De grote boosdoener van een januaridip? Een tekort aan licht. Het is al weken donker en grijs buiten, en daar wordt niemand echt vrolijk van. Probeer daarom eens een ‘wake-up’ lichtje op je nachtkastje te zetten. Het verlicht ’s morgens langzaam je slaapkamer, waardoor je op een natuurlijke manier wakker wordt. Daardoor maakt je lichaam meer serotonine aan, het gelukshormoon dat je op deze donkere dagen meer dan ooit nodig hebt.

3. Sporten

Bewegen is gezond en het blijkt de ideale remedie te zijn tegen de januaridip. Als je sport, maak je namelijk endorfine aan, nog zo’n gelukshormoon dat je een goed gevoel geeft.

4. Boek je zomervakantie

Je vraagt je misschien af hoe de zomervakantie goed kan zijn voor de januaridip, want het is nog zo ver weg. Maar het is toch altijd leuk om ergens naar uit te kijken? Boek daarom nu al je volgende reis. Ga je voor het tropische Kaapverdië, het avontuurlijke Vietnam of het wilde Afrika? Ook mooi meegenomen zijn de vroegboekkortingen die je nu kunt meepikken.

5. Zeg eens wat vaker ‘nee’

Of: zeg alleen ‘ja’ als jij het wilt. Wil je vriendin ’s avonds naar de cinema maar lig jij veel liever op je zetel? Zeg dat dan eerlijk. Iets tegen je zin doen, geeft alleen maar stress en maakt die januaridip alleen maar lastiger.

OOK INTERESSANT:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes! seconden