5 minuten zen: jezelf masseren voor meer energie

5 minuten zen: jezelf masseren voor meer energie
Getty Images

Rennen, vliegen en jezelf vooral te vaak voorbij hollen, het is voor heel wat mensen dagelijkse kost. Een ontspannende massage is dan meer dan welkom en daarvoor hoef je echt niet op de massagetafel te liggen. Jezelf masseren helpt al een heel eind om er weer flink tegenaan te kunnen.

Wég-vermoeide-ogen massage

Te lang gefeest of te slecht geslapen? Dat voel je aan je ogen die branden! De remedie is simpel: sluit ze even, ontspan je nek en focus je op de aanrakingen.

Laat je ellebogen rusten op tafel. Verstrengel je handen en leg je duimen op de neuswortel. Oefen een minuut druk uit op het bovenste deel van je oogholten en maak kleine cirkels met je duimen op die plaats. Adem in en laat de adem meteen weer los. Knijp nu langs je wenkbrauwen met duim en wijsvinger. Herhaal drie keer en voel hoe je opkikkert.

Zo-weer-monter massage

Ideaal op momenten wanneer alles je te veel wordt. Maak wat ruimte vrij in je hoofd, concentreer je en geef je over aan het ontspannende effect van deze massage.

Tokkel met de vingertoppen eerst zachtjes op het punt dat op de lijn tussen de buitenste ooghoek en de bovenste oorrand ligt. Ga op je gevoel af om het juiste punt te vinden. Masseer nu je slapen met je middelvingers, met de wijzers van de klok mee. De truc is om stevig te drukken terwijl je kleine cirkelvormige bewegingen maakt. Doe dit ongeveer een minuut en je voelt je weer helemaal opgefrist. Een dip tijdens het diner? Geen probleem: masseer je slapen even en je bent zo weer monter.

Ontspan-je-nek massage

De plek waar spanningen zich bij voorkeur vastzetten, is de nek. Pak dat verkrampte gevoel aan door nek en schouders regelmatig zachtjes te masseren. Probeer daarbij bewust je onderkaak te ontspannen.

Leg je vingertoppen aan beide kanten van de wervels in je nek en maak kleine, stevige cirkelbewegingen. Start bij de haarinplanting in je nek en ga met je vingers in kleine rondjes naar beneden tot aan de schouders. Laat je hoofd iets naar achteren zakken en je schouders loshangen. Deze massage maakt geblokkeerde energie vrij en ontspant je schouders.

Laad-je-op massage

Deze snelle massage is een weldaad na een drukke dag. Haal diep adem en beweeg je handen tijdens de massage ontspannen, maar niet aarzelend.

Ga comfortabel zitten op een stoel die de rug ondersteunt. Verstrengel je handen, plaats de duimen op het achterhoofd en schuif zachtjes van boven naar beneden. Werk van de haarinplanting naar je nek tot je een weldadige warmte ervaart.

Lees ook zeker deze artikels:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)