Fit op de fiets: download hier onze handige fietsschema’s!

Fit op de fiets: download hier onze handige fietsschema's!
Getty images

Dit artikel maakt deel uit van het Samen-slank-plan. Gratis deelnemen? Schrijf je hier in.


Niets zo ontspannend als een tochtje op de fiets met de zon op je snoet en de wind door je haren. Mooi meegenomen: zowel je gezondheid als je humeur varen er wel bij! En dat heerlijk trappen wordt nog nét iets makkelijker met onze fietsschema’s die je hier gratis kunt downloaden.

Graag verder lezen of kijken?
Dan vragen wij je om nu EENMALIG en GRATIS een account aan te maken. Vanaf dan krijg je toegang tot al onze artikels en video’s en krijg je deze melding niet meer te zien.
...

Daarom is fietsen zo goed voor je:

1. Goed voor je hart en bloedvaten

Wanneer je fietst, wordt je hartritme opgevoerd en gaat het bloed sneller door je aderen stromen. En hoe vlotter die flow verloopt, hoe sneller ook de (goede) voedingsstoffen worden aangevoerd in je lichaam en de (slechte) afvalstoffen worden afgevoerd. Door regelmatig te fietsen zorg je er bovendien voor dat je hart ook in rusttoestand gezonder is. Het is bewezen dat het risico op hart- en vaatziektes gevoelig daalt als je regelmatig (2,5 uur per week) beweegt. En met elke dag twintig minuutjes op de fiets kom je daar al bijna aan.

2. Je verbrandt er (een beetje) vet mee

Wie begint met sporten, doet dat vaak om een beetje gewicht te verliezen. Maar in de praktijk valt dat soms tegen: je gaat vier keer per week een halfuurtje joggen, maar op de weegschaal valt daar niets van te merken. Dat komt omdat je vetverbranding pas op gang komt na 30 minuten inspanning, en pas optimaal werkt na een uurtje. Dat eerste halfuur gaat je lichaam de suikers verbranden die in je bloedbaan zitten, pas later spreekt het je vetreserves aan. Het goede nieuws: fietsen blijkt dé perfecte sport om wel wat vet te verbranden, omdat het minder intensief is en je het dus langer dan een uur kunt volhouden. Het is wel belangrijk dat je aan een bepaalde intensiteit (zo’n 60% van je maximale hartslag) beweegt en dus aan een vrij stevig tempo fietst.

3. Minder stress en meer geluk

Door in de buitenlucht te fietsen geef je je lichaam én geest de kans om te ontspannen. Daardoor komen er endorfines vrij, hét gelukshormoon bij uitstek. De dosis cortisol in je bloed (ofwel: het stresshormoon) daalt dan weer gevoelig tijdens een fijn fietstochtje.

Een duwtje in de rug

Samen met personal trainer Jochen Jacobs stelden wij een fietsschema samen, dat je als houvast kunt gebruiken! Dus boen je tweewieler al maar op, smeer die kuiten (en je snoet) goed in en vergeet het Libelle-fietsschema niet, want fietsen zul je!

Download hier het gratis fietsschema

PS Klik op de afbeelding om de resterende weken te ontvangen.

Een slank soepje zal smaken na die fietstocht!

(klik op de foto en ontdek heel wat lekker!)

fietsen
Foto: Libelle Lekker


 

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)