Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Heb jij een gezond gewicht? Kijk naar je BMI én je buikomtrek!

Door De Redactie

De Body Mass Index of BMI is een bekende manier om na te gaan of je een gezond gewicht hebt. Maar ook je buikomtrek is een goede indicatie. Om dus een goed zicht te krijgen op je gewicht, kijk je best naar de twee.

Het belang van de buikomtrek

De reden waarom die alternatieve manier van meten aan een opmars bezig is? Recent onderzoek wijst uit dat niet alleen je BMI, maar ook de plaats van je (overtollige) kilo’s een belangrijke rol spelen voor je gezondheid.

  • Een appelfiguur, waarbij het vet vooral rond je middel zit, verhoogt het risico op hart- en vaatziekten of diabetes.
  • Een peerfiguur, waarbij het vet vooral rond de heupen zit, brengt minder gezondheidsrisico’s met zich mee.

Experts raden een omtrek van minder dan 80 cm aan. Zit je boven de 80 cm, dan heb je een verhoogd gezondheidsrisico. Zit je boven de 88 cm, dan is het risico sterk verhoogd en val je best een paar kilo af.

Hoe meten?

  1. Zoek met je wijsvingers links en rechts naar je onderste rib
  2. Schuif je vingers horizontaal naar het midden van je buik  (je komt ongeveer twee centimeter boven je navel uit)
  3. Leg de lintmeter op dat punt horizontaal rond je middel
  4. Lees je buikomtrek af op het einde van een normale uitademing

BMI én buikomtrek = goede indicatie

Om in te schatten of je een gezond gewicht hebt, neem je best zowel de BMI als de buikomtrek als maatstaf. De Body Mass Index (BMI) bereken je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat).

  • Tussen 20 en 25: normaal gewicht
  • Tussen 25 en 30: overgewicht
    • Is je buikomvang daarbij ook meer dan 88 cm (voor vrouwen), probeer dan af te vallen.
    • Is je buikomvang minder dan 88 cm, probeer dan zeker niet verder bij te komen.
  • Hoger dan 30: obesitas
    • Je moet zeker vermageren: je buikomtrek geeft geen extra informatie.

Kortom: heb je een gezond gewicht, overgewicht of lichte obesitas, houd dan zeker ook je buikomtrek in de gaten. Iemand met een gezonde BMI, maar een te grote buikomtrek, loopt immers meer gezondheidsrisico’s dan wie een licht verhoogde BMI heeft en een gezonde buikomtrek, zo blijkt nu.

Bronnen: www.cm.be en www.goedgevoel.be

Ben je even de motivatie kwijt? Kop op! Je bent niet alleen… dit zijn enkele handige tips om jezelf en anderen terug te motiveren tijdens een dieet.