Heb jij last van bloedarmoede?

Heb jij last van bloedarmoede?

 

 

 

 

Bloedarmoede

Als je bloedarmoede hebt, betekent het niet letterlijk dat je te weinig bloed in je lichaam hebt. Het betekent dat er te weinig hemoglobine in je bloed zit. Hemoglobine is een eiwit dat in ons bloed zit. Die eiwitten zorgen er voor dat onze longen worden voorzien van zuurstof. Het eiwit bevat ook ijzer. Vandaar dat je vaak te horen krijgt dat je meer ijzer moet binnen krijgen wanneer je bloedarmoede hebt. 

Hoe herken je het? 

Vaak heb je last van hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en oorsuizen. Ook deze symptomen komen vaak voor bij mensen met bloedarmoede: 

  • Snel zweten
  • Hartkloppingen
  • Benauwd gevoel (vooral na een inspanning) 
  • Koude handen en voeten
  • Scheurtjes in je lippen

 
Zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, jongeren, vegetariërs en veganisten hebben sneller kans om bloedarmoede op te lopen.  

Wat te eten? 

Wanneer je last hebt van bloedarmoede, moet je dus meer ijzer eten. Dingen die je dan bijvoorbeeld zou kunnen eten zijn:

Rood vlees

In rood vlees zit veel meer ijzer dan wit vlees. Het best kun je kippenlever eten. Hierin zit 9,7 milligram ijzer per 100 gram. Vind je dat niet zo lekker? Eet dan leverworst (5,4 milligram) of rookvlees (2,5 milligram).

Groenten

Hiervoor zijn bladgroenten perfect. Denk dan vooral aan basilicum en veldsla. Spinazie wordt ook vaak gezien als een bron van ijzer. In verhouding zit er alleen helemaal niet zo veel ijzer in spinazie. Hierin zit 2 milligram per 100 gram, terwijl je in gedroogde basilicum 89,8 milligram vindt.

Volkorenproducten

Hoewel witte pasta en wit brood natuurlijk het lekkerst zijn, zit hier minder ijzer in. Het best kun je gaan voor volkorenbrood en volkorenpasta. Ook zilvervliesrijst is beter dan witte rijst.

Fruit

Er is ook heel wat fruit dat veel ijzer bevat. Voorbeelden zijn watermeloen, abrikozen, bramen, blauwe bessen en rozijnen. 

Noten

Noten worden gezien als de beste plantaardige ijzerleveranciers. Zeker voor veganisten is het dus extra goed om veel noten te eten. Hierbij kun je denken aan cashewnoten, kastanjes, pompoenpitten, pijnboompitten en hazelnoten.

Lees ook:

Groene thee: heerlijk gezond

Breng je vochtgehalte in balans

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)