Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Hoeveel (meer) water moet je drinken als het warm is?

Door Isabelle Ignoul

Water, water, water … en de rest komt later. Die leuze geldt meer dan ooit als de temperaturen in de zomer tot warme en zelfs tropische hoogten stijgen. Voldoende drinken is dus de boodschap. Maar moet je dan echt meer water drinken dan de aanbevolen 1,5 tot 2 liter die doorgaans geldt?

Vochtverlies compenseren

Moet je meer water drinken als het warm is? Als het volop zomert met tropische temperaturen, zweet je meer dan anders. Daarom is voldoende water drinken essentieel om uitdroging te voorkomen. Ja, zelfs als je geen dorst hebt. Als het warm is, drink je best minstens 2 liter per dag. En dat is dus inderdaad iets meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Water blijft de allerbeste optie om je te hydrateren, maar je kunt ook afwisselen met zelfgemaakte kruidenthee (koel bijvoorbeeld af met ijsblokjes), verse vruchtensappen of geïnfuseerd water. Vermijd frisdranken, alcohol en drankjes met cafeïne: frisdranken hydrateren niet voldoende, terwijl alcohol en cafeïne je zelfs verder uitdroogt.

Zo weet je of je te weinig drinkt

Wanneer je minder plast dan gebruikelijk of je urine donker van kleur is, heb je te weinig gedronken. Je lichaam droogt uit, waardoor hoofdpijn, duizeligheid, een trekkerige huid… kunnen worden uitgelokt. In enkele gevallen kan het zelfs zijn dat je flauwvalt. Redenen genoeg dus om eens wat dieper in dat glaasje water te kijken!

Tips om meer water te drinken

Voor heel wat mensen is voldoende water drinken een opgave. Daarom geven we je een paar makkelijke en snelle tips:

  • Start de dag altijd met een groot glas water. Want je hebt al een aantal uren niets gedronken én je verliest ook vocht tijdens de nacht.
  • Zorg dat je altijd water bij de hand hebt. Vul een flesje water en neem het overal mee naartoe: in de wagen, op het werk, als je gaat sporten …
  • Drink elk uur een glaasje. Stel eventueel een ‘wateralarm’ in op je telefoon.
  • Drink een groot glas water bij elke maaltijd.
  • Ben je het water even beu? Wissel af met (afgekoelde) kruidenthee, verse vruchtensappen of geïnfuseerd water.

Meer verkoelende weetjes:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!