Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
24 Jun 2014 --- Happy woman on beach --- Image by © Oliver Rossi/Corbis

Kiezen voor optimisme, zo doe je dat

7 tips en oefeningen om te leren focussen op het positieve

1 Wanneer je merkt dat je gaat piekeren, concentreer je dan op iets anders: iets in de toekomst waar je je op verheugt, iemand die jij waardeert en die jou waardeert, een goede eigenschap van jezelf, iets waar je trots op bent, iets dat je energie geeft, iets waar je om moet lachen.

2 Focus op je successen: de glimlach van een klant, een presentatie die vlot verliep, je verkoopgesprek dat tot een goed einde kwam, je collega die je hebt doen lachen, iets leuks dat je hebt meegemaakt. Schrijf elke dag drie dingen op die goed gingen.

3 Benoem minstens drie van je talenten en noteer ze op een briefje. Geef een aantal positieve beschrijvingen over jezelf (ik kan goed luisteren, ik kan veel liefde geven aan vrienden, ik heb een ongelooflijk verantwoordelijkheidsgevoel…). Houd dit briefje overal dichtbij je, bijvoorbeeld in je portefeuille, en lees het even na op momenten dat je negatief gaat denken.

4 Zoek iemand die je vertrouwt en die jou erop durft te wijzen wanneer je negatief denkt.

5 Lach voldoende, elke dag. Lachen verbetert je immuunsysteem, neemt spanning weg en werkt aanstekelijk. Samen lachen zorgt ook voor een emotionele band.

6 Leer relativeren: probeer je na een tijdje steeds de vraag te stellen of een probleem of voorval nog zo belangrijk is. Meestal is het antwoord neen. Analyseer je nare ervaring, ga na wat je ervan kunt leren, geef jezelf niet de schuld. Probeer uit elke negatieve ervaring iets positiefs te halen. Bijvoorbeeld: wanneer je vroeger gepest werd, kun je je nu wellicht makkelijker in je kind inleven en sneller ingrijpen als dat nodig is.

7 Je eerste gedachten bepalen meestal je stemming voor de rest van de dag. Zet je favoriete muziek op. Bedenk een of twee leuke dingen die je vandaag gaat doen en verheug je erop. Zeg tegen jezelf ‘vandaag wordt het een fantastische dag’. Je zult merken dat je stemming meteen veel positiever is.

Nog meer tips & tricks voor persoonlijke groei – om met meer veerkracht en passie in het leven te staan – lees je in ‘Durf. 8 bouwstenen om uit je comfortzone te stappen’, door Kris Colpaert en Karlien Eeman, uitg. Yin Books.