Lage rugpijn: dé kwaal van jonge moeders, maar hoe voorkom je het?

Lage rugpijn: dé kwaal van jonge moeders, maar hoe voorkom je het?

Lage rugpijn, het is dé kwaal van deze tijd maar ook vooral van jonge moeders. 8 op de 10 mensen heeft er last van, maar wat kun je doen om het te voorkomen? We vroegen het aan de bewegingsconsulent. 

Jan b Eyskens, bewegingsconsulent en licentiaat kinesitherapie:

  • “Meestal krijg je last door iets te ‘doen’. Te veel doen is niet goed, maar te weinig is ook niet goed. Als je te veel rust en niks doet, heb je meer kans op lage rugpijn.
  • Te hard en belastend sporten, is ook een boosdoener. Ze hebben niet voor niets in het Amerikaanse leger de klassieke ‘sit-ups’ als buikspieroefening afgeschaft. ‘Sit-ups’ geven een te hoge druk op de tussenwervelschijf.
  • Wil je toch sporten, dan bouw je je oefeningen best heel gradueel op. Hoe je beweegt, is veel belangrijker dan hoeveel je beweegt.”

Met z’n tweeën

  • “Heb je te veel last van je rug en wil je liever rusten? Twee à drie dagen in bed zijn ruim voldoende. Wacht niet tot de pijn over is, maar neem na enkele dagen je dagelijkse taken weer op.
  • Je kunt je rug ook sparen door bepaalde dingen anders te doen, tillen bijvoorbeeld. Je begint met gespreide en gebogen benen en een lange, brede rug. Hou het voorwerp dat je optilt dicht bij je lichaam. Vergeet niet om zachtjes uit te blazen tijdens het tillen. Het is ook verstandiger om met z’n tweeën te tillen wat voor één persoon te zwaar is.”
  • Veel jonge mama’s wandelen te veel en verkeerd rond met autostoeltjes. Dit is de best “draagbare” manier:

 

Stille boosdoener

  • “Sta niet langer stil dan nodig. Als je langdurig moet staan, neem dan even een korte zitpauze. Heb je niet de mogelijkheid om even te gaan zitten? Maak dan je rug even minder hol door beurtelings één been en dan het andere wat hoger te plaatsen. Span je bilspieren even kort aan en kantel je bekken wat achterover. Zo verminder je even de holling van de rug.
  • Autorijden is vaak ook een grote boosdoener. Autozetels zijn niet afgestemd op onze rug. Zet je handen in tien-na-tien-positie op het stuur en probeer het boordpaneel te bereiken zonder je schouderbladen van de rugleuning van de stoel los te maken. Lukt je dat? Dan ben je al een heel eind.”
  • De draaibare autostoel is ook dé oplossing om je kleine dreumes in en uit de auto te halen. Maxi-Cosi ontwikkelde een 360° draaibare autostoel die je zowel achterwaarts als voorwaarts kunt plaatsen. De AxissFix Air is zelfs de allereerste autostoel ter wereld met geïntegreerde airbags. Veilig én comfortabel.

Zuchtend en kreunend

  • “Mensen met lage rugpijn moeten zichzelf vaak zuchtend en kreunend uit bed ‘hijsen’. Ook bij het opstaan kun je je rug een handje helpen. Ga eerst op je zij liggen en laat je onderbenen uit bed ‘vallen’. Steun op je onderste arm en druk je romp omhoog.
  • Tijdens het slapen kun je je beide benen buigen als je op je zij ligt. Je ene been mag je dan iets meer buigen over het andere. Je slaapt het best niet op je buik, want daar kan je nekproblemen van krijgen.
  • Je verandert best pas van bed of  matras na overleg met de kinesist. Je matras wordt het best afgestemd op je eigen lichaamsbouw.”

 

Lees ook:

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)