5 misverstanden over rugpijn

5 misverstanden over rugpijn
14 Jan 2015 --- Wear view of patient with back pain in medical office --- Image by © Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis

Uit onderzoek blijkt dat zeven op tien mensen ooit lage rugpijn krijgt. Hoewel velen onder ons ermee te maken krijgen, bestaan er nog veel misverstanden over. Tijd om deze te doorprikken!

  1. ”Als ik geen last heb van rugklachten, zal ik het wel goed doen”
    ’Geen pijn’ betekent niet noodzakelijk ’geen schade’. Vaak zijn rugklachten het gevolg van herhaaldelijk verkeerde of langdurig dezelfde bewegingen. Let op je houding en je bewegingspatroon, ook al ben je op dit moment klachtenvrij.
  2. ”Hét medicijn tegen rugpijn is rust.”
    Jarenlang was dit het advies. Bij acute rugpijn onderneem je de eerste dagen inderdaad liever zo weinig mogelijk. Maar daarna wordt het echt tijd om gerichte oefeningen uit te voeren.
  3. ”Een goede massage lost rugpijn op.”
    Bij acute pijn doet een massage of een warm bad veel deugd. Het ontspant de spieren en vermindert de pijn. Toch wordt het onderliggende probleem niet opgelost. Oefeningen waarbij de beweeglijkheid en de stabiliteit van de wervelkolom getraind wordt, zijn belangrijker voor de genezing.
  4. ”Hét ideale bed bestaat.”
    Verkopers van matrassen beloven vaak wonderen voor je rug. Een goed bed is inderdaad een zegen, maar dé ideale matras bestaat niet. Elke persoon heeft andere behoeften. Laat je dus goed informeren.
  5. ”Eén keer rugpatiënt, altijd rugpatiënt.”
    Bij gezonde mensen zouden rugklachten relatief snel moeten overgaan. Blijft de pijn, dan betekent dit dat je niet actief genoeg of op een verkeerde manier met je rug bezig bent. Neem je gewoonten onder de loep, vraag professioneel advies aan een kinesitherapeut of schrijf je in aan een rugschool.

Meer lezen over rugpijn? Klik dan hier.

Lees ook:

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)