Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Maak komaf met die januari-dip

Door De Redactie

Maandag 19 januari is volgens berekeningen de meest deprimerende dag van het jaar 2015, ook wel Blue Monday genoemd. Onze goede voornemens hebben we al laten varen, we zijn de winter écht beu en de vakantie is nog ver weg.

Dr Cliff Arnall, psycholoog aan de universiteit van Cardiff, kwam enkele jaren geleden met een 'wetenschappelijke formule' voor de meest deprimerende dag van het jaar op de proppen. Probeer ze vooral niet te begrijpen, want daar word je nog treuriger van:

1/8W+(D-d) 3/8xTQ MxNA

  • T staat voor het aantal dagen dat die gezellige kerstperiode alweer achter ons ligt
  • D voor de schulden die zich deze tijd van het jaar opstapelen
  • W voor het (deprimerende) weer
  • d voor het maandloon dat nog even op zich laat wachten
  • Q voor de goeie voornemens waarvan we weer niks gemaakt hebben
  • M voor ons motivatiepeil dat onder nul zit
  • NA voor het gebrek aan actie

Als je dit allemaal berekent volgens zijn formule, zit het op de maandag van de laatste volledige week van januari dus flink tegen. Al kun je daar ook wel wat tegen doen…

4 tips tegen de januari-dip

  • Doe eens iemand een plezier. Het is bewezen: iets goed doen voor een ander (vooral meerdere keren per dag) maakt je gelukkig! Een compliment geven, vriendelijk lachen, attent zijn: het kost niks, je maakt er een ander én jezelf blij mee.
  • 3, 2, 1, actie! In plaats van te piekeren en jezelf te wentelen in steeds dezelfde (doem)gedachten: dóé iets. Wandel, lees een boek, schrijf je in een voor yogales of kookworkshop, ga shoppen: alles is beter dan in je zetel te blijven tobben.
  • Maak een lijstje. Heel simpel: schrijf elke avond voor je gaat slapen drie dingen op die je die dag hebben doen lachen. Na verloop van tijd krijg je meer aandacht voor de kleine dingen die het leven de moeite waard maken.
  • Ga naar buiten en beweeg. Zo'n klassieker die altijd werkt. Beweging vermindert stressgevoelens, zorgt voor een betere nachtrust en meer energie. Wees niet te ongeduldig: het effect van bewegen voel je pas na enkele weken.