Moeite met afvallen? Zó herken je een slecht dieet!

Moeite met afvallen? Zó herken je een slecht dieet!
Getty Images

Wanneer was jouw laatste poging om af te vallen of om gezonder te leven? En waar ging het mis? Een te streng en veeleisend dieet ligt vast aan de basis! Hier hou je best rekening mee.

Meer bewegen, minder snoepen en meer groenten en fruit eten. Afslanken lijkt eenvoudig, en toch blijf je in een vicieuze cirkel hangen van afvallen en aankomen. Je bezwijkt dan ook voor een dieet die de (valse) belofte maakt dat je op een korte termijn makkelijk je zwembandjes of zwaardere billen kwijtraakt. Maar wist je dat een dieet vaak averechts werkt, en meer kwaad dan goed doet? Misschien herken jij deze struikelblokken wel:

Honger, altijd honger

Een dieet bepaalt wat je wel en niet mag eten, met als gevolg dat je vaak hongerig bent. Meer nog: als je iets niet mag, is de kans groter dat je iets net wél wilt of doet. Dagenlang hongerig en geïrriteerd rondlopen, is dan ook niet de weg naar een gezond gewicht. Je dieet strandt van zodra je motivatie afneemt, je te veel honger of stress hebt of doordat het dieet gewoonweg moeilijk vol te houden is.

Calorieën tellen

Een gezond gewicht en leven bekom je niet door calorieën te tellen, ook al beweren heel wat diëten het tegenovergestelde. Calorieën gebruik je best als richtlijn, niet als motto. Volg je een voedingspatroon dat te weinig calorieën bevat? Dan krijgt je lichaam niet de voedingsstoffen binnen om optimaal te functioneren, waardoor je je slapper en zwakker gaat voelen. Je hongert je in feite uit, waardoor je lichaam overschakelt in overlevingsmodus en zo spiermassa gaat afbreken. Vermijd crashdiëten, ze verrichten meer schade aan je lichaam dan je zou denken.

Vermageren, ten koste van spiermassa

Typerend voor een crashdieet is dat je veel gewicht verliest op een korte tijd. Een kilootje of twee minder op de weegschaal maakt je dan ook laaiend enthousiast. Maar de verloren kilo’s zijn niet alleen het vet op je dijen of buik dat je zo graag kwijt wou. Je verliest namelijk ook vocht en spiermassa bij snel afvallen, en dat is zonde! Spieren zijn ware calorievreters, ze zorgen dat je meer kunt eten zonder te verdikken. Wist je trouwens dat als je languit in de zetel ligt, je spieren calorieën verbranden om zichzelf te onderhouden? Volg je een streng dieet en doe je niet aan krachttraining? Dan verlies je 20 tot 50 procent aan spiermassa in die verloren kilo’s.

Het alombekende jojo-effect

Je hebt je uitgesloofd en bent 8 kilo kwijtgespeeld. Flink zo! Maar je dagelijkse verbranding is ook met 300 calorieën afgenomen. Een goede zaak, althans dat zou je denken. Van zodra je weer het oude eetpatroon aanneemt, kom je dubbel zo veel aan. Je kent het wel: het jojo-effect. Elke afvalpoging die daarop volgt, lijkt dan ook moeilijker doordat je aan je nieuwe dagelijkse calorieverbuik moet wennen en houden.

Bezint eer je begint

Een dieet wordt vandaag de dag zo overtuigend gebracht dat je haast zou denken dat het goed voor je is, en dat het biedt wat jij nodig hebt. Blijf echter kritisch en ga na of je dieet wel degelijk gezond én haalbaar is. Heb je een of meerdere vinkjes achter deze punten? Dan is je dieet geen aanrader!

  • Bepaalde voedselgroepen – denk aan vetten of granen – mag je niet meer eten.
  • Je zou snel gewicht verliezen, 1 à 2 kg per week.
  • Ze beloven een strak lichaam binnen een bepaalde tijd.
  • Supplementen slikken of thee drinken, zou de weg naar gewichtsverlies vergemakkelijken.
  • Je moet een maximum aan 1300 kcal per dag nastreven.

Zoals menig oma en gerenommeerde diëtiste het zo mooi kan zeggen: ‘Alles met mate, gevarieerd en gezond. Daar kom je al erg ver mee.’

Las je deze artikels al?

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)