Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Shutterstock

Gezond Eetplan dag 22: eet voeding die je van je buikje afhelpt

Door Rani Merckx

Dit artikel maakt deel uit van het Gezond Eetplan. Klik hier voor meer info!

Met een klein buikje is niets mis, maar als je toch droomt van een strakkere en plattere buik, dan kan het Gezond Eetplan je ook daarbij een handje helpen. We lijsten 5 voedingsmiddelen op die meehelpen om je buikje weg te werken en we vertellen je ook in welke lekkere gerechten je ze kunt verwerken.

Wat eten we vandaag?

  • Gekaramelliseerde banaan met granola en blauwe bessen
  • Croque met feta en rozijntjes
  • Biefstuk met hasselbackpatatjes en paddenstoelensaus

Naar het menu voor vandaag

Verder in het artikel vind je nog veel méér lekkere recepten!

Een buikje wegwerken? Zet dit op het menu

Je begint altijd vol goede moed aan een dagelijkse reeks oefeningen die je een platte buik beloven, maar na een week ben je het gepuf, gezweet en geblaas al meer dan beu. Overkomt jou dat ook? Dan neem je best eens je voeding onder de loep. De volgende ingrediënten zijn niet alleen lekker en gezond, maar helpen je ook om een buikje weg te werken.

Waterkers

Waterkers zit tjokvol voedzame stoffen. De plant zorgt mee voor een gezonde bloedcirculatie en reinigt je lichaam op een natuurlijke manier dankzij de vitamine B1, B2, B11, C en E.

Daarnaast stimuleert waterkers de vertering van vetten en zorgt het voor een gezonde spijsvertering. En daar blijft het niet bij. De plant zit ook boordevol ijzer en kalium, essentiële mineralen die voor een goed zuurstoftransport zorgen, waardoor je meer energie krijgt. Voordelen genoeg, dus!

Heerlijke recepten met waterkers:

Appels

Appels zijn caloriearm, bevatten heel wat voedingsvezels en bestaan voor maar liefst 85 procent uit water! Naast de grote hoeveelheid pectine, een oplosbare vezel die vetten en toxines sneller uit je lichaam verdrijft, én de hoeveelheid water, voel je je sneller voldaan, waardoor je minder gaat eten.

Probeer deze recepten:

Pompelmoes

Pompelmoes is rijk aan voedingsvezels en proteïnen en bevat daarnaast weinig calorieën: slechts 45 per 100 gram. Het is het perfecte fruit om je darmflora gezond te houden en het verlaagt je bloedsuikerspiegel, wat eetbuien en een hongergevoel voorkomt.

Let wel op: pompelmoes kan de werking en afbraak van bepaalde geneesmiddelen tegenwerken en vertragen. Raadpleeg dus zeker je arts of apotheker als je medicatie neemt.

In deze gerechten speelt pompelmoes de hoofdrol:

Rode biet

Rode biet is een wortelgewas en een echt superfood dat heel wat gezondheidsvoordelen heeft. Wist je bijvoorbeeld dat je door het drinken van rodebietensap de cholesterol in je lichaam met dertig procent verlaagt en de hoeveelheid vetcellen in je bloedbaan zelfs met veertig procent? Magnesium, kalium, vezels, ijzer en fosfor: deze knol heeft het allemaal!

Lekkers met rode biet:

Ananas

Ananas wordt weleens gezien als het ideale fruit om snel af te vallen. De vrucht zit boordevol enzymen, met name bromelaïne, dat proteïnen absorbeert en afbreekt en het lichaam van een grote hoeveelheid oplosbare vezels voorziet. Die vezels helpen bij het elimineren van giftige stoffen, bevorderen je darmflora en zorgen voor een goede spijsvertering. Ananas werkt ook ideaal als natuurlijke eetlustremmer door de hoeveelheid fructose die het bevat.

Verwerk ananas in deze recepten:

Fruit als ontbijt is altijd een goede keuze, maar soms kan het wat saai zijn. Daarom pakken we het deze ochtend wat specialer aan met gekaramelliseerde banaan met granola en blauwe bessen. Als lunch eet je vandaag een knapperige croque met feta en rozijntjes en ‘s avonds zet je je tanden in een sappige biefstuk met hasselbackpatatjes en paddenstoelensaus!

Gekaramelliseerde banaan met granola en blauwe bessen

Croque met feta en rozijntjes

Biefstuk met hasselbackpatatjes en paddenstoelensaus

Benieuwd naar de recepten en de rest van het weekmenu? Klik dan hier.

En deze kun je ook nog eens herbekijken: weekmenu 3weekmenu 2weekmenu 1.

Bewerking: Marlies Picavet

Meer lezen over een platte buik?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content