6 gezonde snelle snacks voor in je tas

6 gezonde snelle snacks voor in je tas

Grijp jij naar makkelijke snacks zoals chocoladerepen en koekjes om je kleine honger te stillen? Zonde! Deze tussendoortjes neem je makkelijk met je mee en zijn een pak gezonder.

Ken je dat, die onweerstaanbare drang naar iets zoets zo ongeveer in het midden van de dag? Snelle gesuikerde snacks zijn dan erg verleidelijk. Hier vind je een aantal alternatieven die niet alleen lekker, maar ook lief zijn voor je lichaam.

Amandelen en pistachenoten

Noten zijn voedzaam én supergezond. Kies voor een zakje ongebrande en ongezouten noten, die bevatten geen onnodige vetten. Amandelen en pistachenoten geven je een vol gevoel, zitten boordevol eiwitten en vezels én bevatten goede vetten. Bovendien zijn ze superlekker, ideaal dus om je kleine honger te stillen. Let wel op: noten bevatten veel calorieën, overdrijf dus niet in de grootte van je porties.

Homemade mueslirepen

Mueslirepen vind je tegenwoordig in elke supermarkt, maar je kunt ze ook makkelijk zelf maken. Dan weet je perfect wat erin gaat en ben je zeker dat ze gezond en puur zijn. Het is belangrijk dat er een zoet alternatief wordt gebruikt om ze aan elkaar te laten kleven, zoals honing, ahornsiroop of stevia. Geen suiker! Extra makkelijk: vries ze in en stop elke ochtend eentje in je handtas. Dan is die ontdooid tegen het moment dat je wel een tussendoortje kunt gebruiken. Een lekker recept vind je hier.
Two granola bars and nuts --- Image by © Marnie Burkhart/Corbis

Geroosterde kikkererwten

Nog een gezond alternatief om zelf te maken voor de hele week: geroosterde kikkererwten. Kikkererwten zijn rijk aan vezels, eiwitten en vitamine B. Met enkele kleine porties temper je zonder probleem je hongergevoel doorheen de dag.

22 Mar 2015 --- Roasted chickpeas in bowl --- Image by © Eva Gruendemann/Westend61/Corbis

Gedroogde vruchten

Ideaal om af te wisselen: gedroogd fruit. Banaan, kokosnoot, abrikoos, mango… er is véél keuze en je krijgt er een flinke energieboost van. Let wel op: er zitten veel suikers in, dus eet ook hier weer met mate. Toch liever ‘echt fruit’? Hou het dan bij twee stukken, want ook hier zit redelijk wat suiker in.

12 Jun 2008 --- Mixed dried fruit --- Image by © Shooter, Howard/the food passionates/Corbis

Zelfgepofte popcorn

Zelfgemaakte popcorn is veel gezonder dan de kant-en-klare varianten, omdat je zelf in de hand hebt wat je erover strooit. Maïs bevat heel wat voedingsvezels, wat goed is voor je darmwerking en spijsvertering. Plus: het heeft zelfs een ontstekingsremmende werking. Strooi er liever een klein beetje zout dan een flinke lepel suiker over. En overdrijf niet: drie keer een handjevol is voldoende om je honger te stillen. De lekkerste zelfgemaakte popcorn maak je met dit recept:

 

26 Feb 2014 --- Close up of Pop corn on white background --- Image by © LauraE/RooM the Agency/Corbis

Eén reepje zwarte chocolade

Kun je de chocolade echt niet laten? Neem dan een stukje pure chocolade. Die bevat veel meer plantaardige en goede cacao, wat zorgt voor flink wat antioxidanten, in tegenstelling tot de melkchocolade suikerbommetjes. Bovendien bevordert zwarte chocolade je stemming en word je er rustiger van. Niet onbelangrijk: de chocoladereep moet minstens 72% pure chocolade bevatten om van deze voordelen te profiteren.

Chocolate Bar --- Image by © Karl Newedel/the food passionates/Corbis

Samen slank: we gaan ervoor!

Doe jij al mee aan de Samen Slank-challenge? Meer bewegen, gezonder eten of in het algemeen fitter worden: heel de maand januari moedigen we elkaar aan om onze goede voornemens deze keer écht vol te houden! Twee keer per week ontvang je de Samen Slank-nieuwsbrief in je mailbox en bovendien kun je voor nóg meer motivatie terecht in de Goed in je vel met Libelle-groep. Klik snel hier voor meer informatie over de challenge en schrijf je in:

Bron: Terrafemina

Lees meer:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)