Probiotica slikken: ja of neen?

Probiotica slikken: ja of neen?

Het belang van een goede darmflora – dat zijn de miljoenen goeie én slechte bacteriën die je darmen bevolken – wordt vaak in verband gebracht met ons immuunsysteem. Hoe meer goede bacteriën in je darmen, hoe beter je weerstand.

Meer zelfs: je kunt die goeie darmbacteriën gewoon innemen, probiotica heten ze, en zij houden de boel in evenwicht.

Maar wat is daarvan aan?

Hoogleraar Remco Kort, auteur van het boek ‘De microbemens’:

  • Wetenschappelijke studies bewijzen dat bepáálde probiotica werken. Probiotica worden gespecifieerd aan de hand van hun geslacht, soortnaam en stam, bijvoorbeeld de ‘Lactobacillus rhamnosus GG’. We kunnen dus niet spreken over ‘probiotica in het algemeen’, dat is een beetje zoals praten over een Peugeot, maar niet over het model. We zijn momenteel een lijst aan het maken van de probiotica die onomstotelijk werken als je bijvoorbeeld diarree hebt tijdens een antibioticakuur.

“We kunnen niet spreken over ‘probiotica in het algemeen’, dat is zoals praten over een Peugeot, maar niet over het model”

  • Antibiotica zijn een waar bombardement op je darmflora, ze vernietigen niet alleen de ziekteverwekkers, maar ook alle goede darmbacteriën. Bepaalde probiotica, zoals die Lactobacillus rhamnosus GG, maken de kans op diarree dan drie keer kleiner.
  • Over de vraag of probiotica een effect hebben op je algemene weerstand, zijn de meningen onder wetenschappers verdeeld. Er is minder onderzoek naar gedaan en het is lastiger te bewijzen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het zo is. De blootstelling aan een grote variëteit aan bacteriën in gefermenteerde voeding als yoghurt, zuurkool, komboecha (theezwamthee)… dragen bij aan een gezond immuunsysteem, net zoals elke blootstelling aan bacteriën tout court.”

    Deze artikels zul je vast ook interessant vinden:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)