Regenboog op je bord

Regenboog op je bord

Rood – Barstensvol energie

  • Denk aan: aardbeien, kersen, pruimen, rode appelen, watermeloen, frambozen, rode aalbessen, rabarber, radijsjes, tomaten, rode paprika's, rode bonen, rood vlees.
  • Op het menu want: rood voedsel is rijk aan ijzer en alleen daarom al een aanrader als je moe bent of bloedarmoede hebt. Er zit ook veel polyfenolen, lycopeen en vitamine c in. Lycopeen zorgt voor dat rode kleurtje van tomaten en beschermt tegen hart- en vaatziekten en tegen prostaatkanker. Polyfenolen en vitamine C werken als antioxidanten, en beschermen je lichaam tegen beschadiging door vrije radicalen.

Wit – Goed voor je bloeddruk

  • Denk aan: asperges, champignons, ui, knoflook, bloemkool, witte kool, knolselder, banaan, lychee.
  • Op het menu want: witte groente- en fruitsoorten bevatten veel antioxidanten en dan vooral quercitine, dat een cholesterolverlagende werking heeft. Wit eten is ook rijk aan kalium en dat zorgt dan weer voor een goede vochthuishouding en is ook goed voor je bloeddruk. Kool, uien en vooral knoflook bevatten ook zwavelstoffen die hart- en vaatziekten helpen voorkomen

Oranje – ogen op scherp

  • Denk aan: sinaasappelen, mandarijnen, abrikozen, mango's, papaja's, perziken, nectarines, kruisbessen, oranje paprika's, pompoen, wortelen, eigeel.
  • Op het menu want: oranje groente en fruit bevatten alfa- en betacaroteen en die zijn allebei goed voor je ogen. Carotenen zouden ook een beschermend effect hebben tegen een aantal kankers. Bovendien bevat oranje voedsel ook nog eens veel vitamine C, wat goed is voor je weerstand. Het is ook rijd aan enzymen die zorgen voor een goede eetlust en dito spijsvertering.

Geel – helpt afvalstoffen weg

  • Denk aan: citroen, pompelmoes, gele meloen, ananas, maïs, gele courgettes, gele tomaten, noten, zaden, gele linzen, gele paprika, boter, plantaardige olie.
  • Op het menu want: gele voedingsmiddelen helpen je lichaam om te ontgiften, vooral je lever, galblaas, pancreas en milt. Ze zijn vaak lichtjes zuur en helpen zo je spijsvertering. Geel voedsel is ook rijk aan vitamine B6, belangrijk voor je immuunsysteem. Ook zou net die vitamine helpen bij pms en overgangsklachten. Gele soorten groente en fruit bevatten ook nog eens caritenoïden, goed voor je gezichtsvermogen en als bescherming tegen schadelijke zonnestralen. Maïs krijgt nog een speciaal plekje, als bron van ijzer en als prima groente om je bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen.

Groen – en alles is in balans

  • Denk aan: druiven, avocado's, kiwi's, limoenen, groene kruiden als bieslook, basilicum, kervel en peterselie, en een eindeloze reeks groene groentes als spinazie, broccoli, peultjes, spruitjes, boontjes, sla, komkommer…
  • Op het menu want: groene groente, fruit en kruiden zorgen voor heel veel variatie in je menu en zorgen zo voor harmonie. Ze zijn een bron van oplosbare vezels en bevatten naast antioxidanten, betacaroteen en vitamine C ook nog eens vitamine K, nodig voor een goede bloedstolling. En foliumzuur, een vorm van vitamine B die beschermt tegen hart- en vaatziekten en kanker. Ook een aanrader als je erover denkt om zwanger te worden, want voldoende foliumzuur innemen is belangrijk ter preventie van een open ruggetje.

 

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)