De Roze Mars: stap mee in de strijd tegen borstkanker!

De Roze Mars: stap mee in de strijd tegen borstkanker!
© Pink Ribbon

Pink Ribbon, de nationale organisatie in de strijd tegen borstkanker, lanceert de vierde editie van ‘De Roze Mars’: een uitdaging om de hele maand oktober dagelijks 10.000 stappen te zetten. Door deel te nemen aan De Roze Mars steun je het goede doel én werk je aan je eigen gezondheid!

De Roze Mars

Wandelen is perfect om je lichaam en geest een positieve boost te geven. Het is de meest populaire sport in België: maar liefst 34% van de Belgen wandelt regelmatig en velen hebben tijdens de coronaperiode de sport herontdekt. Daarom organiseert Pink Ribbon voor de tweede keer dit jaar De Roze Mars: een engagement gedurende de hele maand oktober, waaraan je vanop eender welke locatie kunt deelnemen.

Voor deze editie zet ambassadrice Kat Kerkhofs haar beste beentje voor om de actie te ondersteunen: “Als je hoort dat dagelijks 29 vrouwen de diagnose borstkanker krijgen en preventie, waaronder voldoende beweging, best een belangrijk onderdeel is, sta je toch even stil.

Wandelen is een laagdrempelige manier om je fysiek en mentaal sterker te voelen. Daarom wil ik graag een extra inspanning leveren. Ik daag iedereen uit om samen met mij in oktober dagelijks 10.000 stappen te zetten. Mijn team stapt mee! Wie daag jij uit?”

Red borsten met jullie benen

Deze editie focust nog meer op groepsdeelname, vandaar de slogan ‘Red borsten met jullie benen’. Spoor je gezin, vrienden of collega’s dus aan om de wandelschoenen aan te trekken en deel te nemen aan De Roze Mars! Inschrijven is eenvoudig:

  1. Surf naar derozemars.be en registreer je. Individuele deelnemers of teams met minder dan vijf leden betalen € 10 per persoon, plus een kleine bijdrage van ongeveer € 1 per persoon om het platform verder te helpen verbeteren. Teams (en bedrijven) met vijf of meer leden betalen € 8 per deelnemer, plus dezelfde kleine bijdrage per persoon voor het platform.
  2. Zet de hele maand oktober 10.000 stappen per dag.
  3. Je kunt alle stappen die je in oktober hebt gelopen eenvoudig registreren op het platform. Deze registratie kan manueel, via je Fitbit of de applicatie Map My Fitness.
  4. Pink Ribbon telt alle stappen voor jou op en toont de resultaten. Je kunt je vorderingen individueel, als team of als bedrijf volgen en vergelijken.

Wil je Pink Ribbon steunen, maar niet meestappen? Registreer jezelf dan als supporter. Met het ingezamelde geld steunt Pink Ribbon concrete projecten in de strijd tegen borstkanker.

Waarom wandelen zo goed voor je is

Dat wandelen goed voor je is, hoeven we je vast niet te vertellen. Uit onderzoek blijkt dat bewegen aan een lage intensiteit, zoals wanneer je wandelt, zelfs beter voor de gezondheid is dan naar de sportclub te gaan.

Inspanningsfysioloog Bert Op ’t Eijnde vertelt ons wat nu precies de voordelen zijn van wandelen: “Wandelen is een goede bewegingsactiviteit om je gezondheid op peil te houden. Iedereen kan het, je hebt weinig risico op blessures en je kunt het best lang volhouden.

De Universiteit Maastricht deed zelfs een onderzoek om de effecten van intensievere sporten, zoals fitnessen of voetballen, en de effecten van wandelen op de gezondheid te vergelijken. Daaruit blijkt dat wanneer je minder lang zit en meer wandelt, er sowieso een positief effect is op onder andere je hartslag en de bloeddruk. En nog verrassender: de resultaten waren zelfs beter dan bij de groep die één uur per dag intensiever ging sporten. Dus ja, wandelen is wel degelijk een sport.”

3 vragen aan de bewegingswetenschapper

1. Wat doet wandelen met je lichaam?

Bewegingswetenschapper Bert Ackaert: “Bewegen, en dus wandelen, is letterlijk een preventie- én wondermiddel tegen allerhande kwaaltjes en ziektes. Het vertraagt het verouderingsproces, verwijdert afvalstoffen sneller uit je lichaam, je krijgt méér energie en je kunt ook meer energie opslaan, je immuunsysteem werkt beter … Daardoor word je minder snel ziek, verklein je de kans op suikerziekte, hart- en vaatziekten, rugklachten en longproblemen.”

2. Heeft het ook een psychologische impact?

“Absoluut. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je bijvoorbeeld beter slaapt, gebeurtenissen minder snel als stresserend ervaart en dat het risico op een burn-out of een depressie daalt. Het is ook bewezen dat mensen die regelmatig wandelen, minder kans hebben om verslaafd te raken aan roken, alcohol en drugs.”

3. Word je gelukkiger van wandelen?

“Heel wat mensen komen goedgezind terug van een wandeltocht, en dat is niet abnormaal. Tijdens je wandeling produceer je meer opbeurende hormonen zoals endorfine en serotonine, waardoor je je gelukkiger voelt. Dat effect kun je zelfs tot twaalf uur na de wandeling blijven voelen. Vroeg op de dag gaan wandelen, is dus een geweldige gewoonte. Zelfs als je maar vijf of tien minuutjes beweegt, zeker in de buitenlucht.”

Dit levert wandelen op

Als je een halfuur per dag wandelt:

  • Een lagere bloeddruk én een lager cholesterolgehalte, wat op zijn beurt de kans op een hartaanval met 40 procent vermindert!
  • Een betere nachtrust. Je krijgt meer zuurstof binnen en wordt helemaal zen.
  • Minder stress. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een wandeling een beter medicijn is tegen depressieve gevoelens dan antidepressiva.
  • Een fijn buikgevoel, letterlijk. Wandelen verbetert je spijsvertering waardoor je minder last hebt van een opgeblazen gevoel.
  • Wandelen is niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook om die extra kilootjes kwijt te raken.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)