De Roze Mars: stap mee in de strijd tegen borstkanker!

De Roze Mars: stap mee in de strijd tegen borstkanker!
© Pink Ribbon

Pink Ribbon, de nationale organisatie in de strijd tegen borstkanker, lanceert ook dit jaar ‘De Roze Mars’: een uitdaging om de hele maand mei dagelijks 10.000 stappen te zetten voor het goede doel. Dat zijn twee vliegen in een klap: je steunt de strijd tegen borstkanker én je beweegt meer!

De Roze Mars met Ella Leyers

Red je borsten met je benen en ga de uitdaging aan om van 1 tot en met 31 mei elke dag 10.000 stappen te zetten. Door deel te nemen aan De Roze Mars steun je het goede doel en werk je aan je eigen gezondheid, want 1 kanker op 3 kan voorkomen worden door een gezonde levensstijl.

roze mars

Dit jaar zet Ella Leyers haar schouders onder De Roze Mars: “Ik ben niet hét toonbeeld van een gezonde levensstijl. Ik heb mijn sport nog altijd niet gevonden en ik hou wel van een goed glas wijn. Maar als je hoort dat dagelijks 29 vrouwen de diagnose borstkanker krijgen en preventie best een belangrijk onderdeel is, sta je toch even stil.

Daarom wil ik graag een extra inspanning leveren. Ik daag iedereen uit om samen met mij in mei dagelijks 10.000 stappen te zetten. En ik beloof om voor extra motivatie te zorgen!”

Wandel je mee?

Spoor je gezin, vrienden of collega’s dus aan om de wandelschoenen aan te trekken en deel te nemen aan De Roze Mars. Inschrijven is eenvoudig:

  1. Surf naar derozemars.be en registreer je. Individuele deelnemers of teams met minder dan vijf leden betalen € 10 per persoon. Teams (en bedrijven) met vijf of meer leden betalen € 8 per deelnemer. Met het ingezamelde geld steunt Pink Ribbon concrete projecten in de strijd tegen borstkanker.
  2. Zet de hele maand mei 10.000 stappen per dag, wanneer en waar je wil.
  3. Via een stappenteller, smartphone of gewoon handmatig geef je je stappen in.
  4. Pink Ribbon verzamelt alle stappen en jij ziet de evolutie van het aantal kilometers, het stijgende aantal deelnemers, je eigen ranking, die van je team of je bedrijf en nog veel meer.

Doe mee, want elke stap telt!

Waarom wandelen zo goed voor je is

Dat wandelen goed voor je is, hoeven we je vast niet te vertellen. Uit onderzoek blijkt dat bewegen aan een lage intensiteit, zoals wanneer je wandelt, zelfs beter voor de gezondheid is dan naar de sportclub te gaan.

Inspanningsfysioloog Bert Op ’t Eijnde vertelt ons wat nu precies de voordelen zijn van wandelen: “Wandelen is een goede bewegingsactiviteit om je gezondheid op peil te houden. Iedereen kan het, je hebt weinig risico op blessures en je kunt het best lang volhouden.

De Universiteit Maastricht deed zelfs een onderzoek om de effecten van intensievere sporten, zoals fitnessen of voetballen, en de effecten van wandelen op de gezondheid te vergelijken. Daaruit blijkt dat wanneer je minder lang zit en meer wandelt, dit sowieso een positief effect heeft op onder andere je hartslag en de bloeddruk. En nog verrassender: de resultaten waren zelfs beter dan bij de groep die één uur per dag intensiever ging sporten. Dus ja, wandelen is wel degelijk een sport.”

3 vragen aan de bewegingswetenschapper

1. Wat doet wandelen met je lichaam?

Bewegingswetenschapper Bert Ackaert: “Bewegen, en dus wandelen, is letterlijk een preventie- én wondermiddel tegen allerhande kwaaltjes en ziektes. Het vertraagt het verouderingsproces, verwijdert afvalstoffen sneller uit je lichaam, je krijgt méér energie en je kunt ook meer energie opslaan, je immuunsysteem werkt beter … Daardoor word je minder snel ziek, verklein je de kans op suikerziekte, hart- en vaatziekten, rugklachten en longproblemen.”

2. Heeft het ook een psychologische impact?

“Absoluut. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je bijvoorbeeld beter slaapt, gebeurtenissen minder snel als stresserend ervaart en dat het risico op een burn-out of een depressie daalt. Het is ook bewezen dat mensen die regelmatig wandelen, minder kans hebben om verslaafd te raken aan roken, alcohol en drugs.”

3. Word je gelukkiger van wandelen?

“Heel wat mensen komen goedgezind terug van een wandeltocht, en dat is niet abnormaal. Tijdens je wandeling produceer je meer opbeurende hormonen zoals endorfine en serotonine, waardoor je je gelukkiger voelt. Dat effect kun je zelfs tot twaalf uur na de wandeling blijven voelen. Vroeg op de dag gaan wandelen, is dus een geweldige gewoonte. Zelfs als je maar vijf of tien minuutjes beweegt, zeker in de buitenlucht.”

Dit levert wandelen op

Als je een halfuur per dag wandelt:

  • Een lagere bloeddruk én een lager cholesterolgehalte, wat op zijn beurt de kans op een hartaanval met 40 procent vermindert!
  • Een betere nachtrust. Je krijgt meer zuurstof binnen en wordt helemaal zen.
  • Minder stress. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een wandeling een beter medicijn is tegen depressieve gevoelens dan antidepressiva.
  • Een fijn buikgevoel, letterlijk. Wandelen verbetert je spijsvertering waardoor je minder last hebt van een opgeblazen gevoel.
  • Wandelen is niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook om die extra kilootjes kwijt te raken.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)