Oeps: dit doet snoozen met je hersenen

Oeps: dit doet snoozen met je hersenen

De ene dag is de andere niet. Soms heb je er geen moeite mee om zo fris als een hoentje uit bed te springen, terwijl dat op andere dagen net iets moeilijker gaat. Blijf jij soms nog even in bed liggen om te snoozen?

Het klinkt als een onschuldige gewoonte, maar die kun je beter snel afleren. Neurowetenschapper en slaapcoach Els van der Helm zegt namelijk dat snoozen een marteling is voor je hersenen.

Onvoldoende slaap

“Je wordt automatisch uit jezelf wakker als je genoeg hebt geslapen. Een wekker is dus eigenlijk een teken dat je niet genoeg hebt geslapen“, vertelt ze. “Als je na het afgaan van je wekker nog steeds heel slaperig bent, betekent het dat je hersenen onvoldoende slaap hebben gehad.”

Onderbreking

Waarom het zoveel deugd doet om je weer om te draaien en verder te slapen, daar zijn slaapwetenschappers nog niet helemaal uit. Waar ze wél zeker van zijn, is dat je hersenen een grote overgang moeten maken als je wakker wordt door de wekker. “Wat snoozen zo slecht maakt, is dat het je slaap onderbreekt,” legt Els uit. “Je hersenen willen eigenlijk een zo geconsolideerd mogelijke slaap. Dat wil zeggen dat ze het liefst aan één stuk doorslapen, zonder gewekt te worden. Snoozen zorgt ervoor dat het laatste gedeelte van je slaap in stukjes wordt gehakt.”

Els vergelijkt het een beetje met een computer en hoe je ook niet zomaar op de resetknop duwt als die processen aan het verwerken is. “Dat is eigenlijk wat een alarm ’s ochtends met je hersenen doet, en waarom snoozen zo’n slecht idee is.”

Nieuwe slaapcyclus

En er is nóg een reden waarom snoozen nadelig is voor je hersenen en slaappatroon: “Aan de ene kant word je uit je slaap gehaald en denken je hersenen dat je wakker moet worden. Maar vervolgens draai je je om en lijkt het voor je hersenen alsof je gewoon weer verder gaat slapen. Die proberen dan weer een nieuwe slaapcyclus op te starten, niet wetende dat er over een paar minuten alweer een snooze-alarm afgaat.”

5x komaf maken met snoozen

Ermee stoppen is dus de boodschap, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Deze tips kunnen vast wel helpen:

  • Het klinkt voor de hand liggend, maar ga vroeger slapen! Je zult je fitter en uitgeruster voelen, al vanaf het moment je opstaat.
  • Zorg daarbij voor een vast slaapritme: probeer elke avond om dezelfde tijd te gaan slapen en om dezelfde tijd op te staan.
  • Zet een glas water op je nachtkastje en drink het uit als je wekker afloopt. Zo word je sneller wakker én krijg je meteen water binnen, wat je gezondheid alleen maar ten goede komt.
  • Zorg voor voldoende (dag)licht. Doe de gordijnen open of steek je nachtlampje aan. Zo zul je aanzienlijk minder lang snoozen!
  • Zet je alarm zo laat mogelijk. Zo blijf je langer onderbroken slapen en heb je simpelweg geen tijd om te snoozen.

Bron: Women’s Health – Coverbeeld: Getty Images

Meer lezen over slapen?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)