Stoppen met roken: 15 tips (én alle voordelen op een rijtje)

Stoppen met roken: 15 tips (én alle voordelen op een rijtje)
Getty Images

Stoppen met roken: een o zo moeilijke beslissing, maar een van de slimste die je kunt maken in je leven. Wij geven je graag enkele tips én zetten alle voordelen op een rijtje. Zo kun je ze makkelijk overlopen als het even moeilijk wordt. 

Hoe stop je met roken? 15 tips om vol te houden!

  1. Bepaal je stopdag en stop radicaal, want dat geeft dikwijls de grootste kans op succes.
  2. Vertel je omgeving dat je zult stoppen met roken. Ze kunnen je extra steunen en motiveren, én het brengt een bepaalde maatschappelijke druk met zich mee.
  3. Zoek eventueel een buddy die ook wil stoppen met roken en ga samen de uitdaging aan.
  4. Ruim alles op wat je aan roken herinnert. Gooi eventuele overgebleven sigaretten weg.
  5. Weet in welke situaties je het liefst rookt en probeer er een oplossing voor te vinden. Als je bijvoorbeeld graag rookt na het eten, neem jezelf dan voor om in de plaats een stuk fruit te eten.
  6. Verander eventueel je dagindeling zodat je vaste gewoontes die je aan roken doen denken, kunt doorbreken.
  7. Onthou dat wanneer je verlangt naar een sigaret, dat moment maar enkele minuten duurt. Het komt op, bereikt z’n piek en ebt weer weg. Zit het moment dus even uit, en je zult zien dat je na verloop van tijd steeds minder zin krijgt om te roken.
  8. Als je alcohol drinkt, wordt de nicotine sneller door je lichaam verwerkt. Resultaat? Je hebt sneller zin in een nieuwe sigaret. Door je dat ene glaasje wijn te ontzeggen, kun je de behoefte aan tabak uitstellen.
  9. Drink een groot glas water om plotse zin in een sigaret te onderdrukken.
  10. Ook ademhalingsoefeningen helpen om met je zin in een sigaret om te gaan;
  11. net als nicotinevervangers die ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn verminderen. Je vindt ze in de vorm van pleisters, tabletten, kauwgom, sprays, … Vraag ernaar bij je apotheek.
  12. Beweeg! Wandelen, zwemmen, fietsen of een andere vorm van beweging pompt bloed door je lichaam en zorgt voor een uitlaatklep, wat je minder doet hunkeren naar een sigaret.
  13. Beloon jezelf na een dag niet-roken, na drie dagen, na een week, een maand, …
  14. Ben je gestopt, maar heb je toch weer even een terugval gehad? Geef de moed dan niet zomaar op. Bekijk in welke situatie het gebeurde en probeer er de volgende keer anders op te reageren.
  15. Neem eventueel contact op met de Tabakstoplijn (0800 111 00) voor gratis advies, informatie en begeleiding door tabakologen. De Tabakstop-app biedt bovendien dagelijks steun in de reis naar je nieuwe leven als ‘ex-roker’.

Stoppen met roken: dit doet het met je lichaam

Wat doet minder roken nu eigenlijk met je lichaam? Een overzicht:

  • 20 minuten na je laatste sigaret dalen je hartslag en bloeddruk tot hun normale niveau en verbetert de bloedcirculatie in je handen en voeten. Acht uur later neemt de zuurstofconcentratie in je bloed toe en daalt het risico op een hartaanval.
  • Na 24 uur is de koolmonoxide uit je lichaam verdwenen en beginnen je longen overtollig slijm, teer en andere afvalstoffen te verwijderen. Hierdoor ga je misschien wat hoesten of krijg je een gevoelige keel.
  • Na 48 uur is je lichaam nicotinevrij. Je reuk- en smaakzin verbeteren.
  • Na 3 dagen krijg je meer energie en kun je makkelijker ademhalen omdat de luchtpijptakken zich ontspannen. De ergste ontwenningsverschijnselen zijn nu voorbij.
  • Na een week kunnen je haarwortels weer voldoende zuurstof opnemen waardoor je haar er gezonder uitziet.
  • Tussen 2 en 12 weken na de rookstop komt je bloedcirculatie beter op gang. Je bent minder snel buiten adem en kunt makkelijker sporten. Stilaan ga je er ook gezonder uitzien, want je huid krijgt meer voedingsstoffen. Extra pluspunt: de kans op diepe rimpels vermindert.
  • Tussen 3 en 9 maanden later werken je longen 5 tot 15 procent beter. Een rokershoestje, piepende ademhaling en andere problemen verdwijnen stilaan en je krijgt meer eetlust.
  • Na 5 jaar is de kans op een hartaanval met vijftig procent gedaald en na 10 jaar is het risico op longkanker nog half zo groot als toen je nog rookte.
  • Na 10 à 15 jaar is het risico op een hartaanval even klein als bij een niet-roker. Ook je huid is nu volledig hersteld.

Alleen maar voordelen!

Nog wat extra motivatie nodig? Dan kunnen de volgende voordelen je vast overtuigen.

  • Roken is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar ook voor je portemonnee. Voor een pakje sigaretten betaal je gemiddeld € 6,78. Rook je één pakje per week, dan ben je jaarlijks 6,87 x 52 = € 375,24 kwijt. Als je elke dag een nieuw pakje koopt, dan loopt de som op tot een duizelingwekkende € 6,87 x 365 = € 2 507,55. Stel je maar eens voor wat je allemaal met dat geld kunt doen!
  • Door te roken, geef je het slechte voorbeeld aan je (klein)kinderen én het kan ook hun gezondheid schaden. Plus: je wil toch niet herinnerd worden als iemand die altijd naar sigaretten ruikt?
  • Je kan gewoon rustig blijven zitten op café of in het restaurant zonder om de zoveel tijd naar buiten te moeten lopen. Veel gezelliger, toch?
  • Bij het stoppen met roken ondervinden veel mensen stress, geïrriteerdheid en angst, maar na een tijdje zal het leven er veel zonniger uitzien. Beloofd!

Bron: allesoverkanker.be

Meer interessante artikels:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)