De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tips voor beginnende lopers

Door De Redactie

In de aanloop naar de zomer doen heel wat mensen iets aan hun conditie. De ene fietst, de andere zwemt maar elk jaar beginnen ook ontzettend veel vrouwen en mannen met hardlopen. Misschien ben jij wel een van de mensen die meedoet aan start-to-run? Wij hebben een aantal handige tips gezocht voor beginnende lopers zodat ook jij vlot de eindmeet haalt.

Koop hardloopschoenen

Hardloopschoenen zijn vrij duur maar als je van plan bent om regelmatig te lopen, is het wel een slimme investering. Hardloopschoenen vangen namelijk de schokken op zodat je knieën niet overbelast worden. Op die manier kan je blessures vermijden. Ga langs bij een gespecialiseerde schoenenzaak. Zij weten welke hardloopschoenen er op de markt zijn en kunnen je ook advies geven.

Begin rustig                                                                            

Iedereen die marathons loopt, is ooit begonnen met het lopen van kleine afstanden. Verwacht van je lichaam dus niet dat het na één maand al 5 kilometer kan lopen. Begin rustig en bouw langzaam op. Te snel of te ver willen lopen zorgt voor blessures. Las ook regelmatig een rustdag in. Voor beginnende lopers volstaat twee à drie keer lopen per week.

Hou een logboek bij

Schrijf na een looptraining steeds hoe ver je hebt gelopen en hoe lang je erover gedaan hebt. Noteer ook hoe je je na het lopen voelde. Die informatie zal je motiveren om vol te houden en steeds nieuwe doelen voor jezelf te stellen. Bekijk elke maand de vooruitgang die je hebt gemaakt en wees terecht trots op jezelf.

Begin met een warming up en eindig met een cooling down

Onderschat het belang van stretchen niet! Rek je spieren en benen een vijftal minuten voor je vertrekt.  Begin je looptraining steeds met een minuut wandelen en schakel dan over naar lopen. Op het einde van de training doe je het omgekeerde; na het lopen wandel je een minuut om je spieren af te koelen. Stretch daarna je spieren en benen. Warming ups en cooling downs verkleinen de kans op blessures en zorgen ervoor dat je de dag erna minder spierpijn hebt.

Bepaal het juiste tempo

Beginnende lopers hebben het in het begin wat moeilijk met de zoektocht naar een geschikt tempo. Jouw ideale looptempo vind je door te luisteren naar je ademhaling. Als je niet naar adem hoeft te happen en een gesprek kan voeren terwijl je loopt, heb je het juiste tempo beet.

Partner Content