Tips voor een gezonde nachtrust

Tips voor een gezonde nachtrust

Hoeveel uur slaap heb je eigenlijk nodig?

Gemiddeld slaapt een volwassene tussen zes en acht uur per nacht. Maar er zijn ook mensen die aan vijf uur genoeg hebben. Dat is het geval als je de volgende dag energiek opstaat. Een goede manier om na te gaan hoeveel slaap jij of je kind nodig hebben, is volgens kind- en jeugdpsycholoog Ludo Driesen het volgende: hou in je vakantie een slaapdagboek bij, waarin je noteert wanneer je moe bent en gaat slapen en wanneer je  zonder wekker wakker wordt. Bereken dan na je vakantie (één of twee weken) het gemiddelde.

Waaraan merk je dat je te weinig slaap krijgt?

In ideale omstandigheden slaap je zo’n zeven à acht uur per nacht. Dat je slaaptekort hebt opgelopen, herken je aan niet goed uitgerust ontwaken, vermoeidheid, sufheid, je niet kunnen concentreren, prikkelbaarheid, geeuwen, hoofdpijn, wallen onder je ogen… Op lange termijn kun je het snel koud krijgen, pijnlijke spieren hebben, rode ogen, trillende handen, een verhoogde bloeddruk, gewichtsverlies of obesitas, verwarring, geheugenverlies, verhoogde stress, zelfs hallucinaties en psychoses… Een tekort aan slaap brengt je dus op vele vlakken behoorlijk uit balans.

Slaap je beter na een glaasje wijn?

’s Avonds een glaasje wijn drinken kan ontspannend werken en je slaapt er makkelijker
van in, maar het geeft wel een verstoorde nachtrust, waardoor er meer kans is dat je ’s morgens niet uitgerust wakker wordt. Heb je slaapproblemen, zoek je heil dan zeker niet in alcohol.

Kan je iets tegen snurken doen?

Probeer het eerst zelf te verhelpen: vermijd alcohol en zwaar tafelen, pak eventueel overgewicht aan, hou je neus vrij, ga niet op je rug liggen, bekijk met je arts of medicijnen die je inneemt er invloed op kunnen hebben. Blijf je snurken, dan kun je je beter verder laten onderzoeken.

Professor Johan Verbraecken: ”Met een slaaponderzoek, waarbij er
gedurende één nacht allerlei tests gedaan worden, kunnen we zien wat er aan de hand is. Bij zware snurkers is het verhemelte meestal uitgezakt, slijmvliezen zijn gezwollen en hangen te laag. In dat geval kan het verhemelte ingekort worden en de huig weggenomen. Wordt er apneu vastgesteld, dan raden ze je misschien aan om een CPAP-toestel te gebruiken. We hebben steeds betere oplossingen.  Sommige mensen helpen we door ze steunkousen aan te raden. Zij houden overdag  meer dan de normale hoeveelheid vocht vast in hun benen, dat zich ‘s nachts herverdeelt over hun lichaam. Omdat dat vocht zich opstapelt ter hoogte van hun verhemelte en hun neus gaan ze snurken. Door overdag steunkousen te dragen, is het probleem vaak opgelost.”

Een minislaapje

Een microslaap is een dutje van minder dan dertig seconden. Meestal overvalt het je en besef je pas nadien dat je even ingedommeld bent. Het kan iedereen overkomen, zeker bij monotone activiteiten, maar de kans neemt toe als je moe bent. Het gebeurt  bijvoorbeeld ’s nachts achter het stuur op een bijna lege snelweg. Maar ook tussen twee en vier uur ’s middags kun je als bestuurder makkelijk overvallen worden door zo’n
secondenslaapje.

Bron: Libelle 11/2013

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)