Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Happy Smiling Young Woman Eating Fruits; Shutterstock ID 361460936; Title: Libelle online: Wat voor type eter ben jij?

Verveling of verleiding: je eetgewoonten ontcijferd

Door Rani Merckx

Lap, weer een kilo bij! En toch krijg je kop noch staart aan wat de precieze oorzaak is. Je let op je voeding, telt calorieën en toch… Eet je werkelijk zo gezond én in mate zoals je zelf denkt?

Kilo’s, je krijgt ze haast in de schoot geworpen… ook al doe je moeite om op gewicht te blijven. Althans, dat denk je. Onbewuste eetgewoonten en verborgen calorieën zijn hier vaak de grote boosdoeners.

Kun jij moeiteloos langs de plaatselijke bakkerij passeren, zonder te bezwijken voor de geur van versgebakken brood of andere zoetigheden? Iedereen gaat anders om met verleidingen. Door te herkennen welke type eter jij bent, kun je jouw valkuilen ontcijferen.

Externe eter

Op straat, door reclame of op het werk: je kunt gewoon niét naast lekker (ongezond) eten kijken. Bezwijk jij regelmatig aan deze verleiding en koop je dan gauw een chocoladebroodje of zakje chips? Dan ben jij een externe eter. Je doet je best om gezond te eten, maar van zodra je bijvoorbeeld op een feestje bent, sla je geen enkel hapje af. Je eet zelfs meer hapjes dan je zou willen. Of een stukje taart afslaan van een jarige collega, dat beschouw je als onbeleefd. Voor jou geldt: zien eten, doet eten.

Zo hou jij je eetgewoonten onder controle:

  • Durf neen zeggen. Leer eten af te slaan.
  • Denk bewust na over wat je eet en eet langzaam.
  • Eet kleinere porties en stop op tijd. Eet niet tot je bord leeg is, maar stop van zodra je vol zit.
  • Ga nooit met honger naar de supermarkt of een verjaardag.
  • Zoek naar regelmaat: eet op vaste plekken en op vaste tijden.
  • Spreek met jezelf af hoeveel en wat je mag eten tijdens momenten van verleiding.
  • Heb steeds een gezonde snack bij de hand.
  • Neem geen geld mee als het niet nodig is.

Emotionele eter

Een minder dagje op het werk of een aanslepende discussie met een vriendin: elke reden lijkt goed om je verdriet en stress te verwerken met allerlei snacks. Maar de vervelende schuldgevoelens van je eetbui maken het achteraf nog erger. Bij jou staan emoties gelijk aan veel eten.

Zo hou jij je eetgewoonten onder controle:

  • Ga na waarom je eet en los het probleem op.
  • Praat over je emoties.
  • Besef dat je niet eet uit honger maar om je emoties weg te stoppen.
  • Voel je de bui al hangen? Ga dan wandelen of bel een vriendin.
  • Laat ongezonde snacks staan of haal ze niet in huis, en eet alleen vers fruit of gezonde snacks.
  • Straf jezelf niet als je aan emo-eten hebt gedaan. Pak de oorzaak aan en voorkom dat het vaker gebeurt.

Lijngerichte eter

Jij bent intensief bezig met afvallen en/of op gewicht te blijven. Je hebt een ideaal gewicht en doel voor ogen en doet er alles aan om dit te behalen. Je eet weinig calorieën, met als gevolg dat je regelmatig met een hongergevoel zit. Etiketten lees je zorgvuldig en je gaat resoluut voor producten waar ‘mager’ of ‘light’ opstaat. Let op dat je gedrag niet ongezond en obsessief wordt. Eten is voor jou geen pretje maar een taak.

Zo hou jij je eetgewoonten onder controle:

  • Durf te genieten van eten: je legt je zodanig strenge regels op – denk aan: geen alcohol, snoep, wit brood… – dat je je schuldig voelt als je al eens een glaasje wijn ophebt.
  • Leer hoe een gezond eetpatroon eruitziet en durf te eten.
  • Doorbreek de cirkel van afvallen en jojoën.
  • Weeg jezelf maximaal één keer per week: je bent meer dan het cijfer op de weegschaal
  • Besef dat je lichaam net als een geoliede machine werkt: je hebt bepaalde voedingsstoffen nodig om de dag door te komen

Weet wat je eet

De meeste mensen onderschatten hoeveel ze eigenlijk per dag consumeren. Een effectieve manier om je onbewust eetgedrag aan te pakken, is het bijhouden van een eetdagboek. Zo ontmasker je als het ware je slechte gewoontes. Wees steeds eerlijk, vul je dagboek regelmatig in en hou het minstens een maand bij. Zo kun je voor jezelf zien hoe je eetgedrag verandert en dat motiveert om je gezonde levensstijl vol te houden. Je zult verstomd staan van wat je dagelijks naar binnenspeelt, want op zo’n lijstje staat niet alleen wat je aan tafel at, maar ook de koekjes en andere zoetigheden die je stiekem verorberde.

Download hier jouw eetdagboek

Voor vier dagen

 Voor een week

Download

Bron: L. Steltenpool. ‘Kickstart naar een energieke en gezonde levensstijl’. Uitgeverij: Prometheus.

Lees ook: