Week van het Hart: bereken zelf je hartleeftijd

Ongezonde voeding, te weinig lichaamsbeweging, roken… Dat deze slechte gewoontes een belangrijk effect hebben op ons hart en onze bloedvaten moeten we je wellicht niet vertellen. En toch wil de Belgische Cardiologische Liga voor deze 44ste editie van de Week van het Hart de negatieve impact ervan nogmaals aankaarten.

Meer dan 27.000 mensen sterven jaarlijks aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. En hoewel we ons steeds bewuster worden van het belang van ‘gezond leven’, houden we er toch nog slechte gewoontes op na. We bewegen te weinig, zouden best nog wat gezonder kunnen eten en denken dat dat ene sigaretje toch geen kwaad kan. Wel dus. Volgens de Belgische Cardiologische Liga bevinden we ons midden in een chronische cardiovasculaire epidemie. In deze 44ste editie van de Week van het Hart vraagt de organisatie dan ook nadrukkelijk om een nationaal actieplan.

3, 2, 1,… Actie!

Hoewel we gemakkelijk excuses vinden om opnieuw in slechte gewoontes te hervallen, is het aannemen (en behouden) van een gezonde levensstijl niet zo moeilijk. De American Heart Association spreek over de ‘essentiële 8’, acht adviezen waar je hart en bloedvaten je enorm dankbaar voor gaan zijn als jij ze toepast. Meer nog: deze gezonde leefgewoontes zouden er volgens een recent Amerikaans onderzoek zelfs voor zorgen dat we tot 24 jaar langer leven.

Enerzijds bestaan ze uit klinische waarden, zoals het meten en op peil houden van bloeddruk, cholesterol, gewicht en bloedsuikerspiegel. Iets wat aangeraden wordt om op te volgen vanaf de leeftijd van 40 jaar. Anderzijds legt men ook de nadruk op gezonder eten, voldoende bewegen, stoppen met roken en een goede nachtrust.

Slechte gewoontes

Hoe je het ook draait of keert, (actief en passief!) roken blijft een van de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Uit een recente studie blijkt dat het risico op een hartinfarct ook hoger blijft voor mensen die e-sigaretten gebruiken.

Ongezonde voeding met veel verzadigde vetten, zoals fastfood en kant-en-klare maaltijden zorgen op hun beurt dan weer voor een hoge cholesterol en hoge bloeddruk. Zeker in combinatie met een gebrek aan lichaamsbeweging. Een hoge cholesterol verhoogt de kans op een hartinfarct of beroerte. Een te hoge bloeddruk is dan weer vaak de aanleiding voor verschillende hart- en vaatziekten.

Tot slot is ook alcoholgebruik een grote risicofactor, zelf bij matig gebruik van 1 à 2 consumpties per dag. Dat een glas rode wijn goed is voor je hart, klopt dus niet helemaal… Als er dan toch positieve effecten voor het hart toe te schrijven zijn aan rode wijn, komt dit door de polyfenolen (antioxidanten) in deze drank. Maar die voordelen wegen niet op tegen de nadelen.

Bereken jouw hartleeftijd

Tijdens deze Week van het Hart wil de Belgische Cardiologische Liga ons bewust maken van de risico’s die onze slechte gewoontes met zich meebrengen.

Benieuwd hoe het met jouw hart gesteld is? Op de website van de Belgische Cardiologische Liga kan je, vanaf de leeftijd van 40 jaar, via een calculator zelf je hartleeftijd berekenen. Het is handig als je je bloeddruk en cholesterolwaarden bij de hand hebt. Met deze tool wil de organisatie mensen bewust maken van de negatieve impact van hun gewoontes. Ook voor handige tips kun je op de website terecht.

Meer lezen:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content