Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
©GettyImages

Fris wakker worden? Kies dan voor dit deuntje!

Door Rani Merckx

Tuut! Tuut! Tuut! Wakker worden met het vrolijke getjilp van vogels of een irritant, luide alarmtoon? Je staat er best even bij stil, want uit een studie blijkt dat het deuntje van je wekker wel degelijk het verschil maakt of je wél of niet met het goede been uit bed stapt. 

Slaapdronken of fris wakker worden

Onderzoekers aan de Australische RMIT University stelden zich de vraag of het deuntje van je wekker een invloed heeft op je gemoedstoestand. Om dit te onderzoeken lieten ze 50 proefpersonen een online enquête invullen waarin ze moesten aangeven welke alarmtoon ze gebruikten, en hoe ze zich voelden bij het wakker worden: fris of slaapdronken.

En je zou denken: hoe irritanter het deuntje, hoe sneller en opgewekter je uit bed springt. Maar niets is minder waar. Uit het onderzoek is gebleken dat wie met een harde alarmtoon opstaat, zich sneller slaapdronken voelt dan wie een rustgevend deuntje verkiest.

Slaapdronken?

‘Slaapdronkenheid’ is een slaapprobleem waarbij je je verward kunt voelen, vreemde dingen doet of zelfs agressief gedrag vertoont bij het wakker worden.

Slaapdronken wakker worden heeft een invloed op je werkprestaties. Zo kunnen je werkprestaties tot 4 uur na het ontwaken minder zijn dan wanneer je alert wakker wordt. Dit is vooral belangrijk voor mensen die kort na het ontwaken in gevaarlijke situaties moeten werken zoals brandweerlieden, piloten of ambulanciers.

5x kick-offs voor de perfecte ochtend

Toch wat groggy wakker geworden? Deze vijf tips maken de start van je dag toch aangenamer:

  1. Negeer je telefoon: minstens gedurende een halfuur. Op het moment dat je je mail of berichten checkt, haal je de buitenwereld al binnen, inclusief alle stress en spanningen. Laat die schermpjes nog even aan de kant.
  2. Drink water: bij voorkeur een halve liter op je nuchtere maag, om je vochtgehalte na de nacht weer aan te vullen en je spijsvertering op gang te brengen.
  3. Lauw douchen: Neem liever geen warme douche, dat maakt je eerder loom dan fit.
  4. Ga naar buiten: Geen tijd om te gaan joggen of wandelen? Ga dan gewoon even in je tuin of op je terras zitten en adem diep in en uit: vijf minuutjes in de buitenlucht doen al wonderen. Of gooi op zijn minst een raam open om de frisse lucht binnen te laten.
  5. Visualiseer: Wat ga je vandaag doen? Hoe zou je willen dat je dag verloopt? Door je voor te stellen hoe je dag eruit zou kunnen zien als alles gaat zoals jij het wilt, bereid je je mentaal niet alleen voor, maar is de kans ook groter dat het effectief een fijne dag wordt.

Bron: HLN & Santé

Lees meer:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!