Zingen en dansen: 5x daarom is het goed voor je gezondheid

Zingen en dansen: 5x daarom is het goed voor je gezondheid
Getty Images

Studenten aan de hogeschool Thomas More lanceerden een nieuw project om leerkrachten in de lagere school meer de laten zingen in de klas. Als volwassene blijf je best ook nog zingen en dansen, want het is goed voor je gezondheid. Wij lijsten de voordelen voor je op.

De voordelen van dansen en zingen

Zingen en dansen: veel mensen deden het als kind regelmatig, maar wanneer ze volwassen worden lijkt hun leven vaak alleen nog te bestaan uit verplichtingen en lange to-dolijstjes. Meer plezier en minder stress zijn niet alleen goed voor je gezondheid, het zorgt er ook voor dat je al die verplichtingen op een efficiënte en slimme manier afwerkt. Haal je zang- en danskunsten dus maar boven, want dit zijn de voordelen:

1. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Wist je dat dansen goed is voor je hart? Uit onderzoek blijkt dat het de kans op hart- en vaatziekten verkleint, zelfs meer dan wandelen. Daarbovenop werken zingen en dansen stressverlagend. Dat is over het algemeen positief voor je gezondheid, want stress kan onder meer leiden tot hartproblemen. Ook op die manier verklein je dus de kans op gezondheidsklachten als hartritmestoornissen of een beroerte.

2. Het is goed voor je brein

Dansen verbetert de werking van je hersenen

Hoe dansen een positief effect kan hebben op de werking van je hersenen?

  • Er komen neurotrofe stoffen vrij in je hersenen die je hersencellen beschermen en hen helpen groeien.
  • Het zorgt voor een betere doorbloeding van je hersenen en meer zuurstoftoevoer.
  • Het heeft effect op veel meer hersengebieden dan wanneer je bijvoorbeeld gaat lopen op een loopband.
  • Het zorgt voor nieuwe verbindingen in je hersenen en een betere communicatie tussen je twee hersenhelften.
  • Nieuwe danspasjes leren heeft een extra effect op je hersenen omdat je hierbij meer moet nadenken.

Dansen herstelt schade in je brein

Wetenschappers vermoeden dat een van die stoffen, BDNF, schade in je brein zou kunnen herstellen. Die schade kan veroorzaakt zijn door psychische aandoeningen als depressie.

Dansen houdt je geest jong

Dansen beschermt je hersenen tegen het ouder worden. Dat noemen we een neuroprotectief effect (letterlijk: bescherming van de hersenen). Daarbovenop kan dansen het risico op dementie verminderen. Dat komt omdat je hersenen zich beter kunnen aanpassen en herstellen terwijl ze een mentale inspanning leveren.

3. Het maakt je gelukkig

Zeg nu zelf, wie wordt er niet gelukkig van luidkeels meezingen en swingen op vrolijke muziek? En ook dat heeft voordelen:

Minder pijn en angst

Volgens een artikel in het wetenschapsmagazine Eos zou muziek pijn en angst kunnen verminderen. Ook dansen heeft een pijnverlichtend effect door het gelukshormoon endorfine dat dan vrijkomt. Dansen, zingen en muziek luisteren zijn bovendien een goede manier om om te gaan met piekergedachtes. Het brengt je terug naar het heden waardoor je je minder zorgen maakt over de toekomst of het verleden.

Het brengt je in contact met mensen

Wie denkt aan zingen en dansen, denkt al snel aan festivals, feesten, dansoptredens of een concert. Daar ben je meestal niet alleen, maar word je omringd door heel wat andere muziekliefhebbers. Dit onderzoek beschrijft hoe de ritmische bewegingen van dans mensen in verbinding brengt. De ene groep moest in dezelfde maat dansen, de andere niet. Je kunt al raden welke groep zich het meest met elkaar verbonden voelde. Inderdaad, die waarbij de dansers mooi synchroon dansten.

4. Het kan zorgen voor een positiever zelfbeeld

Dit onderzoek beschrijft hoe dans kan zorgen voor meer zelfvertrouwen. Je hoeft geen professionele danser te zijn om goed te kunnen dansen, het belangrijkste is dat je er plezier uit haalt en ervan geniet. Voor mensen die zich ongemakkelijk voelen terwijl ze dansen zal het dus geen positief effect hebben. Omdat je zelfvertrouwen krijgt door kennis, talent en ervaring, zullen mensen die vaker of goed kunnen dansen of zingen, een positiever zelfbeeld krijgen terwijl ze dit doen. Dat kan ervoor zorgen dat wie graag danst, ook positiever naar zijn lichaam lijkt.

5. Het kan je helpen omgaan met negatieve gevoelens

Dansen en zingen kunnen een emotionele uitlaatklep zijn. Mensen kunnen zich intens gelukkig voelen, of net verdrietig. Op die manier kunnen dansers opgekropte gevoelens loslaten en er beter mee omgaan. Ook kunnen zingen, dansen en muziek troost bieden na hevige emotionele gebeurtenissen zoals een relatiebreuk of het verlies van een dierbare.

Bronnen: VRT.be, vice.com, eoswetenschap.eu, radio2.be, knack.be

Dit vind je vast ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)