Deze simpele eettrucjes zorgen voor een slanker en gezonder lichaam

Deze simpele eettrucjes zorgen voor een slanker en gezonder lichaam

“Je bent wat je eet”, zei een bekende voedingsconsulente ooit. En daar zit volgens ons veel waarheid in. Vaak moe, een beetje overgewicht of regelmatig een belabberd gevoel? Kijk eens naar je voeding! Met deze tips verlies je misschien enkele kilo’s, maar zeker níét je goed humeur! 

Slanke sausjes

Sauzen uit potjes zijn meestal gigantische dikmakers, maar dat wil niet zeggen dat je geen saus meer kunt eten. Met een beetje moeite maak je je eigen slanke en gezondere saus die bovendien ook nog eens heel lekker is.

Ketchup wordt tomatensalsa

Mayonaise wordt yoghurtdressing

Veelzijdige bloemkool

Vergeet bloemkool in de witte saus. Deze groente is jouw partner in crime als je gezonder wilt gaan leven of een fitter lijf wil. Bloemkool vervangt zowel vlees als koolhydraten en bombardeert je lichaam met vitamines en andere goede voedingsstoffen.

Rijst wordt bloemkoolrijst

Minder snelle koolhydraten? Bloemkoolrijst is dé oplossing. Lees hier hoe je het zelf maakt.

Filet pur wordt bloemkoolsteak

Vegan specialist Julie Vandekerckhove toont hoe je van een simpele bloemkool een heerlijk geroosterd gerechtje maakt:

Fruit is je bondgenoot in gebak!

Kies voor fruitpuree als vervanger in gebak.

  • In cake kun je enkele eieren telkens vervangen door 1/2 geprakte banaan (en zo kun je ook de hoeveelheid suiker wat verminderen, want banaan smaakt zelf al zoet).
  • Vervang de boter door eenzelfde volume appelmoes. Opgelet! Dit werkt in cake- of wafelbeslag, maar niet in deeg dat je moet uitrollen, zoals voor taart of koekjes.

Romige avocado

Gebruik een avocado in plaats van room om je saus te binden. Een avocado bevat wel wat calorieën, maar ook veel goede vetten. Vetten zijn trouwens geen taboe: je hebt ze nodig en ze zorgen net voor een voldaan gevoel. Kies wel de juiste vetten: plantaardige oliën zoals olijfolie en omega 3-vetten (zalm).

Frisdrank wordt water met een smaakje

Drink voldoende tussendoor en hou altijd een flesje water op zak. Frisdrank is een echte dikmaker en bovendien heel ongezond. Maak daarom zelf een lekker fris drankje. Zet een grote pot thee en giet eventueel in een thermos.

Light of vetarm is niet altijd de beste keuze

Sommige lightproducten bevatten dan wel 30% minder suiker, energie of vet, maar compenseren dat door iets anders toe te voegen. Een yoghurtje met vruchten zonder suiker kan bijvoorbeeld meer vetten bevatten. Vaak missen de lightproducten ook gezonde voedingsstoffen.

Vetarme producten bevatten over het algemeen 10 à 25% minder vet. Maar om het smaakverlies te compenseren, voegt de fabrikant er dan weer graag wat extra suiker aan toe. Bijgevolg bevatten sommige vetarme producten zelfs meer calorieën dan de gewone versie.

Meer eiwitten, minder zin in zoet

Eiwitten zitten in vis, mager vlees, gevogelte zoals kip, peulvruchten, soja, noten, zaden en natuurlijk in eieren. Ze zijn een belangrijke bouwstof voor het lichaam; bij te weinig eiwitten zakt het energieniveau en voel je je snel moe en suf en dan grijp je graag naar -hoe kan het ook anders – suikers.

Wie de hele dag bezig is, heeft eiwitten nodig om het spierweefsel weer op te bouwen en zich fit te voelen. Zorg dus niet alleen bij de lunch voor eiwitten, maar spreid ze over de hele dag om je lichaam aan de gang te houden; zo hoef je niet te grijpen naar snoepgoed.

Ontdek hier nog meer slimme vervangers!

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)