Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Assorted grains --- Image by © John Smith/Corbis

Ken jij deze zaden en pitten al?

Door De Redactie

Lijnzaad, hennepzaad, chiazaad, zonnebloempitten… ken jij het verschil? Wij zetten de bekendste even op een rijtje en vertellen wat ze voor je lichaam doen. Dan kun je zelf kiezen welke zaadjes iets voor jou zijn.

Pijnboompitten

Ze zijn vooral bekend als ingrediënt van pesto. Ze hebben een zoete, boterachtige smaak en doen qua textuur een beetje denken aan amandelen. Zonder vetstof geroosterd zijn ze heerlijk in pasta’s en salades. Gezonde plus: vitamine E, vitamine B-complex, kalium, mangaan, calcium, magnesium, ijzer, zink en selenium.

Chiazaad

Deze zaadjes uit Midden-Amerika staan bekend als superfood. Ze zijn rijk aan omega 3-vetzuren, antioxidanten en mineralen. Chiazaadjes hebben een niet uitgesproken, licht nootachtige smaak, waardoor je ze goed kunt combineren met allerlei andere ingrediënten. Meng ze door muesli, salades, smoothies, yoghurt… Gezonde plus: eiwit, vezels, ijzer, calcium en vitamine B.

Lijnzaad

Ze zijn rijk aan alfa-linoleenzuur, een omega 3-vetzuur, dat goed is voor hart- en bloedvaten. Je kunt ze kopen in gebroken of gemalen versie, of onbewerkt. Gezonde plus: omega 3, mangaan, magnesium, fosfor, vezels en vitamine B1.

Hennepzaad

Vreemd genoeg afkomstig van de cannabisplant, maar ze hebben geen verdovend effect. De kleine zaadjes hebben een nootachtige smaak en je kunt ze zo eten, verwerken in brooddeeg, ontbijtgranen, salades, yoghurt… Ze bevatten veel aminozuren en essentiële vetzuren, en ook nog een hele resem vitamines en mineralen. Gezonde plus: omega 3, 6 en 9, vezels en vitamines B en E, magnesium, kalium, ijzer en koper.

Zonnebloempitten

Je vindt ze in het hart van de zonnebloem. Licht geroosterd kun je ze serveren als gezonde borrelnootjes. Ze worden ook vaak verwerkt in brood of gebak. Ideaal om toe te voegen aan je kom muesli of yoghurt. Gezonde plus: mangaan, magnesium, fosfor, foliumzuur, vitamine E, B6 en B1.

Maanzaad

Is afkomstig van de papaver. De mini-zaadjes zijn rijk aan vezels en antioxidanten. Je kunt ze gewoon zo eten, maar bij ons worden ze vooral gebruikt als decoratie op broodjes. Gezonde plus: vezels, vitamines, ijzer, calcium, kalium, mangaan, zink en magnesium.

Sesamzaad

De gedroogde, zwarte of witte zaadjes van de sesamplant zie je vaak op en in brood en gebak in het Midden-Oosten. Heel bekend is de sesamreep met suiker (of honing). Ook heerlijk in wokgerechten. Gezonde plus: calcium, mangaan, magnesium, ijzer, fosfor en vitamine B1.

Pompoenpitten

Het zijn de eetbare zaden van de pompoen. Ze worden droog verkocht. Je kunt ze zo eten, maar ook geroosterd zijn ze heerlijk. Je kunt ze perfect mengen door salades, smoothies, yoghurt of je ontbijtgranen. Gezonde plus: eiwitten, mangaan, magnesium, ijzer, zink en fosfor.

Op zoek naar alternatieven voor suiker? Er zijn er genoeg!