Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Ken je deze graantjes al?

Door De Redactie

Tarwe en maïs, die kennen we allemaal. Maar er zijn nog zoveel méér graantjes waar je lekker mee kunt koken en bakken.

Havermout

Havermout wordt gemaakt van haverkorrels die worden gepeld, gestoomd en platgewalst. Havermoutpap is een populair ontbijt. Uiteraard omdat het snel klaar is, maar vooral omdat het veel vitamines en mineralen bevat én veel trage suikers, waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt.

[LINK_TEXT id=2]

Boekweit

Boekweit is familie van rabarber en zuring. De zaadjes lijken op beukennootjes en bevatten geen gluten. Met boekweitmeel worden in de Limburgse Kempen en in Bretagne pannenkoeken gemaakt. In Aziatische landen wordt het gebruikt voor deegwaren, zoals de Japanse sobanoedels. In Rusland wordt boekweit gerookt, het heet dan kasha.

Een recept voor boekweitpannenkoeken vind je hier.

Amarant

De Azteken haalden zowat 80% van hun energieconsumptie uit amarant. De kleine bruine zaadjes groeien in lange pluimen die goudgeel, rood of paars kunnen zijn. Ze smaken licht zoet. Je kunt ze poffen of koken. Amarant is glutenvrij en bevat een hele rist vitamines en mineralen, maar is ook een belangrijke bron van lysine, een essentieel aminozuur.

Quinoa

Voor de Inca's was quinoa de moeder van alle granen. Strikt genomen is het echter geen graan, maar behoort het tot de amarantenfamilie. De smaak is mild en lichtjes nootachtig met een zachte textuur. Witte en rode quinoa verschillen niet van smaak, maar de rode geven wel een mooie kleur aan je gerecht. Gekookte quinoa is klaar als de witte kiempjes van de korreltjes loslaten.

Ontdek hier wat je zoal kunt maken met quinoa.

Maïs

Maïs werd meer dan 6000 jaar geleden voor het eerst geteeld in Mexico. Op dit moment bestaan er duizenden variëteiten. De maïs die wij eten is suikermaïs, een zoete variant. Met maïsmeel worden in Mexico onder meer tortilla's gemaakt en in Italiaanse bergstreken polenta.

Klik door voor meer recepten met maïs.

Snelkooktarwe

Snelkooktarwe wordt gemaakt van geslepen en voorgekookte tarwekorrels zonder zemel. Net zoals rijst zijn ze in 10 tot 20 minuten gekookt. Snelkooktarwe heeft een neutrale smaak en kan met zowel warme, koude en zoute als zoete gerechten gecombineerd worden.

Klik door voor een lekker recept met snelkooktarwe.

Bulgur

Ook bulgur wordt gemaakt van tarwekorrels. Die worden eerst gekookt, dan gedroogd en vervolgens zeer grof gemalen of gebroken, waardoor ze lang houdbaar zijn en makkelijk gegeten kunnen worden. Soms worden ze ook geroosterd. Bulgur heeft een nootachtige smaak en bevat veel vezels.

Hier vind je recepten met bulgur.

Spelt

Spelt is een van de oergranen en stamt uit het Midden-Oosten. Het heeft een zachte nootachtige smaak en is vlot verteerbaar. Vaak wordt gezegd dat spelt glutenvrij is, maar dat is een misvatting: het is een voorloper van het huidige tarwegras en vertoont sterke overeenkomsten in eigenschappen, waardoor het niet geschikt is voor mensen met een glutenintolerantie (coeliakie). De zaadjes moet je weken voor gebruik. Tenzij je voorgekookte spelt koopt. Van spelt wordt ook bloem gemaakt waarmee je brood, taart of gebak kunt maken.

Couscous

Couscous wordt net zoals Italiaanse pasta gemaakt van de bloem van harde tarwe. Die wordt gemengd met water en traditioneel met de handen gerold tot er zich honderden kleine graantjes vormen. Nu gebeurt dat vooral machinaal. De korreltjes worden gedroogd en verpakt. De couscous in onze winkels is meestal voorgestoomd.Je moet enkel anderhalve keer zoveel kokend water toevoegen en de korreltjes ongeveer 5 minuten laten wellen.

Klik door voor recepten met couscous.

Tekst: Marc Declercq