Zo zet je dagelijks de gezondste kop koffie

Zo zet je dagelijks de gezondste kop koffie

Kun jij ook niet zonder je dagelijkse kop (of koppen) koffie? Ga dan eens na of die gewoonte gezonder kan. Want de manier waarop je koffie zet, maakt wel degelijk het verschil!

KOUD KRAANTJESWATER

Om koffie te zetten, heb je in de eerste plaats water nodig. Kraantjeswater is een goede keuze, maar denk eraan dat via oude waterleidingen kleine deeltjes lood of koper in je koffie kunnen belanden. Je kunt de kans hierop beperken door altijd koud water te nemen dat rechtstreeks uit de kraan komt.

Misschien desinfecteert jouw waterbedrijf je drinkwater met chloorproducten. De reactie van chloor met natuurlijke stoffen in het water kan dan tot ongewenste bijproducten leiden die je gezondheid schaden.

Maar geen reden tot paniek! De hoeveelheid chloor in drinkwater ligt in Vlaanderen altijd onder de toegestane drempel. Wat betekent dat kraantjeswater bij ons perfect drinkbaar is. Je hóeft het dus niet te filteren, maar koffiekenners raden het wel aan om de smaak van je koffie te verbeteren.

PAPIEREN KOFFIEFILTERS

Koffiebonen bevatten cafestol en kahweol, stoffen die het LDL-cholesterol – of ‘slechte cholesterol’ – verhogen. Een teveel hiervan in je bloed verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. De hoeveelheid waarmee deze stoffen in je koffie belanden, hangt af van de bereidingswijze.

Het Vlaams Instituut Gezond Leven raadt daarom filterkoffie aan. Waarom?

  • Daarin blijven beide stoffen, naast olie, voor een groot deel achter in de filter. Zo is er een kleiner risico op hartziekten, beroertes en diabetes.
  • Heel wat espressotoestellen bestaan uit plastic en gebruiken plastic cups. Dat plastic wordt verwarmd in een toestel dat vaak niet gemakkelijk te reinigen is. Zo’n combinatie staat garant voor schimmels en bacteriën. Met een simpele papieren filter heb je geen last van dat soort viezigheden.

VERS GEBRANDE KOFFIEBONEN

Koffiekenners verkiezen vers gebrande koffie boven gemalen koffie. Dat geeft het lekkerste resultaat, want het houdt de smaakmakende aroma’s beter vast. Vervolgens bewaar je de bonen best in een afgesloten blik om ze tot vier weken lang vers te houden. Maar wélke bonen koop je?

  • Uit onderzoek blijkt dat een licht gebrande Arabica-boon je beter beschermt tegen ontstekingen dan een donker gebrande boon. Ze bevat namelijk meer antioxidanten. Kijk dit dus na wanneer je koffiebonen koopt. Volgens koffiekenner en auteur Katrien Pauwels moeten de branddatum en het brandprofiel of kleurcode af te lezen zijn op de verpakking.
  • Goedkope bonen en blends mijd je liever, want vaak zijn die van lage kwaliteit. Ze bevatten een grotere kans op mycotoxinen, een soort schimmel die ontstaat tijdens het drogen van de koffiebonen en bij inname je ziek doet voelen. Luister dus altijd naar wat je lichaam je vertelt! Voel je je niet zo goed na het drinken van koffie en moet je vaker naar het toilet? Probeer dan de volgende keer andere koffiebonen uit.
  • Die uit Centraal- of Zuid-Amerika zijn bijvoorbeeld wél van betrouwbare kwaliteit. Wanneer de bonen op hoger gelegen gebieden drogen, krijgen mycotoxinen minder groeikansen. Daarnaast zouden producenten in Centraal- en Zuid-Amerika de kans op schimmels verkleinen in het verwerkingsproces.

ORGANISCHE ALTERNATIEVEN VOOR MELK EN SUIKER

In de ideale wereld drinken we onze koffie allemaal zwart, want die extra toegevoegde calorieën in melk en suiker kunnen we missen als kiespijn. Maar als jij je kop koffie toch wat minder sterk wilt, kies je best voor alternatieven zonder artificiële bestanddelen, zoals biologische melk of biologische bruine suiker.

TOT SLOT…

De gezondheidsvoordelen van koffie mogen we niet vergeten. Zo vermindert een dagelijks kopje koffie nog altijd het risico op hart- en vaatziekten en diabetes, en zorgt het voor een goede spijsvertering en versnelde darmtransit. Het komt er dus op neer een gezond evenwicht te vinden in je cafeïne-inname. Beperk je tot maximum vier kopjes filterkoffie per dag. Zwangere vrouwen houden het best bij twee. En drink je naast koffie ook cola, thee of energiedrankjes? Dan reken je die natuurlijk ook mee.

Tekst: Liese Lenaerts. Bronnen: Vlaams Instituut Gezond Leven. Reader’s Digest. ‘Puur koffie’ van Katrien Pauwels en Isabel Boons, € 34,99, Uitgeverij Lannoo. Nina. Dr. Anthony Gustin. Gezondheid.be

LEES MEER:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)