wandeling Semois
Getty Images

Uitdagende wandeling in de Ardennen: op tocht langs de Semois

Geoefende wandelaars komen in de Ardennen altijd aan hun trekken. Deze wandeling neemt je mee door het grote natuurreservaat Ardenne et Gaume in Bohan-Membre. Je wandelt er onder andere langs de Semois.

Ardenne et Gaume: natuurreservaat met zicht op de Semois

Het 177 ha grote natuurreservaat Ardenne et Gaume in Bohan-Membre bestaat uit loof- en naaldbos, hakhoutbosjes, heide, merkwaardige rotsformaties en uiteraard ook een kronkelend deel van de loop van de Semois. De hellingen zijn steil en de paden lopen vaak ‘en corniche’ (in dakgoot en dus scherp op de kam) over de flanken. Het natuurpark pronkt met een uitbundige flora. Wat de fauna betreft, komen de liefhebbers van waterwild, vissen, zoogdieren en vogels er ruim aan hun trekken.

Afstand van de wandeling

9 km

Zo vertrek je het best

Je kunt je auto kwijt op een van de parkeerplaatsen aan het natuurreservaat, maar in het toeristische seizoen kan het er druk zijn.

Bewegwijzering

Langs het parcours staan een aantal wandelbomen met wegwijzers die ook de gekleurde tekens dragen en die de te volgen weg markeren. Ze worden in de beschrijving vermeld wanneer en in welke mate ze nuttig zijn. Het circuit is over het algemeen goed bewegwijzerd.

De wandeling stap per stap

Van de Semoisbrug in Bohan naar de wandelboom ‘Réserve Ardenne et Gaume’

Je loopt van de parking naar de brug over de Semois. Je passeert de kerk (links) en de zogenaamde Pierre à Marier, de huwelijkssteen (rechts), waarop – aldus de legende – ooit de jonggehuwden plaats moesten nemen. Daarna ga je de brughelling op en neem je de brug over de Semois.

In de rivier ligt (rechts) een begroeid eilandje. Eenmaal je over de brug bent, loop je rechtdoor door de Rue de Hérissart, dus de richting ‘Gedinne 16 km’ en ‘Hérisson 4 km’ uit, en niet linksaf richting Frankrijk. Op dit kruispunt kun je bij Joseph Martin terecht voor tabaksproducten van de Semois.

Langs je weg staan een aantal oude houten loodsen, waarin de ooit beroemde Semoistabak werd gedroogd. Je blijft, matig bergop, rechtdoor gaan tot bijna aan het einde van de muur van de begraafplaats van Bohan (links) en het bord met de doorgestreepte plaatsnaam Bohan. Daar moet je de verkeersweg naar rechts verlaten en een stijgende, onverharde bosweg ingaan, die weldra links afbuigt en vervolgens ongeveer parallel loopt aan de verkeersweg. Maar hier, te midden van het groen – eerst sparren, dan eik, beuk en berk – is het wel een stuk rustiger. Je trekt je niets aan van zijwegen en je loopt, vrij fors klimmend, door het aantrekkelijke bos tussen de laatste twee Semoisarmen op Belgisch grondgebied.

Verderop daalt de bosweg af naar de verkeersweg. Je volgt die een eindje, maar je moet dan wel de eerste rechterzijweg ingaan, bij twee rustbanken en de wandelboom ‘Réserve Ardenne et Gaume 240 m’.

Van de wandelboom ‘Réserve Ardenne et Gaume’ naar de Sautou

Je gaat nu een stuk parcours volgen dat aangegeven is met opstaande groene rechthoekjes en dat naar Le Sautou leidt, een dartel zijriviertje van de Semois.

Het prachtige natuurgebied dat je intrekt, verwierf al in 1949 bescherming. Liefhebbers van vissen, zoogdieren, vogels en van een uiterst gevarieerde flora komen er volop aan hun trekken.

De te volgen brede en makkelijk lopende bosweg daalt langs fraaie rotspartijen aanvankelijk matig af naar de Semoisvallei; de rivier krijg je bij een fraaie rotspartij en een bank rechts beneden in doorkijkjes te zien, net zoals een camping.

Verderop verrijst aan je linkerkant een indrukwekkende, grillige rotsmuur. Wat verder passeer je een rustbank. Daarna is het nog een flink eind zacht dalen en vervolgens weer even bergop. Iets meer dan een kilometer diep in het bos moet je, geleid door de groene rechthoekjes, rechtsaf een steil dalend pad inslaan. Het leidt naar een rotsformatie, die je moet afdalen. Uitkijken met kinderen, want van de helling glijden kan hier nare gevolgen hebben. Uiteindelijk komt het pad uit bij een zijbeekje van de Semois, de Sautou. Het klaterende beekje is in normale omstandigheden gemakkelijk over te steken via stapstenen. Je ontdekt meteen ook de wandelboom ‘Le Sautou 175 m’.

Van de Sautou naar de Ruisseau de Ransnimont

Het pad komt uit op een brede weg met alweer een wandelboom ‘Le Semois, 175 m’. Volg vanaf dit punt de Promenade du Sautou, Bois Fadret, aangegeven met liggende groen-wit-groene rechthoekjes, naar rechts langs de Semois. De weg gaat door een restant van een gerooid sparrenbos, nu met lage bomen en struiken begroeid, leidt van de Semois weg, dus linksaf, en stijgt een loofbos in, naar een volgend zijbeekje van de Semois, de Ruisseau de Ransnimont.

Van de Ruisseau de Ransnimont naar een waterzuiveringsstation

Via stapstenen kruis je ook dit waterloopje en volg je een op-en-neer-pad over de steile heuvelflank, in het voorjaar een paradijs van daslook, met tussendoor een overvloed aan gele dovenetel, bosanemonen, gevlekte aronskelk en veelbloemige salomonszegel.

Even goed uitkijken op dit deel van het traject, want bij een routeteken moet je niet linksaf, in de richting van de pijl ‘Belvédère Le Jambon’, maar wel rechtdoor blijven gaan. De routetekens worden hierna iets schaarser, maar meer zijn er eigenlijk niet nodig, aangezien er geruime tijd geen zijpaden zijn. Rechts zijn er doorkijkjes naar de Semois. Je moet een derde, deze keer naamloos, zijbeekje van de genoemde rivier oversteken en daarna een lijnrechte, nagenoeg vlakke bosweg volgen. Hij komt uit op een nog bredere dwarsweg bij de wandelboom ‘Bois Fadren 195 m’. Volg rechtdoor de wandelweg Retour de la Promenade du Sautou – Bohan, dus de groen-wit-groene rechthoekjes.

Zo bereik je de rand van het bos: blijf op de hoofdweg die naar links afbuigt en uitkomt bij de Semois, die nu nog een flink eind langs je rechterkant vloeit. Links, in het bos, en ook langs je weg, ligt een massa rotsblokken, als het ware verpakt in mossen.

Voorbij een begroeid eilandje in de Semois (ter hoogte van een bank aan je linkerkant) passeer je, net voorbij een weekendhuisje, een waterzuiveringsstation, krijg je asfalt onder de wandelschoenen en zijn de groen-wit-groene tekens nog altijd je bakens.

Van een waterzuiveringsstation naar de Semoisbrug in Membre

Meteen kom je terecht in een enorme camping. Links zie je nog een goed bewaarde droogschuur voor tabak, maar helaas staat ook daar een lelijk vakantiehuisje achter.

Je bereikt het gehucht Membre, dat een aantal fraaie panden rijk is. Je loopt rechtdoor de Rue d’En-Haut in, met links de niet-onaardige kerk met een speelpleintje ervoor en aan het einde van de straat een voorrangsweg, die je rechts inslaat. De Chaussée Romaine, de straat voor de voorrangsweg, leid je naar Le Tourbillon (zie: Eten & Drinken). Volg dus de wit-rode tekens van het Grote Routepad Ardennen-Eifel en de pijl ‘Bohan 3 km’ (wat qua afstandsaanduiding beslist overdreven is). Er zijn andere routetekens, maar die zijn zonder belang voor jou. Je steekt een laatste maal de Semois over. Ook hier ligt een eilandje in de rivier.

Van de Rue de Durmont naar de Semoisbrug in Bohan

Je passeert een gsm-mast en enkele panden. Bij een kruispuntje van boswegen komt het Grote Routepad er weer van links aan, maar het verdwijnt naar rechts. Jij volgt, rechtdoor, de brede elementair verharde weg met een strookje gras in de as van de weg. Voorbij een woning, midden in het bos (let op de hoge palen die het terras stutten), daal je uiteindelijk fors af naar de verkeersweg, die Bohan met Sugny verbindt, en die sla je meteen rechts in. Hij daalt langs het plaatsnaambord van Bohan en een bouwsel waar een kruis op stond. Het kruis is verdwenen, maar het Christusbeeldje staat nu in een nis eronder. Voor je ligt het genoemde Semoisdorp en door de Rue du Vieux Moulin loop je naar de Semoisbrug waar deze prachtige, avontuurlijke wandeling eindigt.

Basistekst door Michael Cassaert uit Het Groot Wandelboek Ardennen.

Ben je een fervent wandelaar en ben je op zoek naar nog meer uitgestippelde wandelingen in de Ardennen? Dan heb je geluk. Het ‘Groot Wandelboek Ardennen’ bundelt maar liefst 75 lusvormige tochten. Bestel het boek hier.

Nog meer wandeltips in eigen land:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."