Een week zonder gsm is moeilijker dan een week zonder seks!?

Door De Redactie
Belgen zijn allemaal digitaal en dat vinden we niet meer dan normaal! Dat blijkt uit een onderzoek van Comeva over de digitalisering van onze leefwereld. We kunnen ons het leven niet meer inbeelden zonder mobiele telefoon en de mogelijkheden van het internet...

De digitale kloof is stilletjes aan aan het dichtslibben. Toch wil dit niet zeggen dat er hier en daar geen zichtbare breuklijnen te vinden zijn. Zo blijkt de intensiteit waarmee vooral jongeren bepaalde online toepassingen gebruiken af en toe te verschillen met deze van andere leeftijdscategorieën. Verder valt ook een toename van de activiteit op het internet na de pensioenleeftijd op. Maar opleidingsniveau geeft geen gigantische verschillen in gebruik, slechts af en to in mentaliteit.

  • 44% van de hoogopgeleiden is ervan overtuigd dat Facebook en Twitter de verhoudingen tussen burgers en politici helemaal veranderen
  • vooral jonge Belgen shoppen online: slechts 9% koopt nooit iets online
  • hoe hoger de opleiding van de respondent, hoe populairder het reserveren van vliegtickets en vakantiehuizen online en ook het kopen van cd’s, boeken en films via internet

Toch blijkt uit het onderzoek dat heel wat mensen het gevoel hebben dat ze niet meer mee zijn. Opmerkelijk is dat deze stelling geldt voor zowel jongeren als ouders, zowel mannen als vrouwen, zowel hoog- als laagopgeleiden. Waarschijnlijk is dit gevoel te wijten aan de snelheid en de hoeveelheid van nieuwe ontwikkelingen waarmee we bestookt worden.

  • 54% van de ondervraagden heeft af en toe het gevoel “niet mee” te zijn met alle digitale ontwikkelingen
  • gemiddeld hebben de Belgen 2 gsm’s in huis een meer laptops dan desktopcomputers. Tablets zijn nog niet zo populair, maar het aantal smartphones is wel opmerkelijk hoog

De Belgen lezen massaal het nieuws online en bekijken filmpjes op YouTube én de meesten hebben een Facebookprofiel en wagen zich daarnaast aan nog heel wat andere internetoepassingen. Verder vindt bijna de helft van de Belgen een week zonder gsm moeilijker dan een week zonder seks.

  • 72% van de -30’ers zou eerst op andere zaken besparen alvorens het internet af te sluiten
  • Het feit dat we altijd en overal bereikbaar zijn, is voor de meesten geen probleem. Slechts 1 op 5 voelt zich daartoe verplicht en maar 13% krijgt effectief stress van het internet
  • Nieuwssites zijn immens populair bij de Belgen
  • Coupon-sites zijn aan een opmars bezig
  • ruim de helft van de respondenten surft meer dan een uur per dag op het internet
  • wie samenwoont met een partner en/of kinderen spendeert minder uren online

De digitale wereld zit zo verweven met ons dagelijkse leven dat we niet meer zonder kunnen én willen. We hebben vaak het gevoel dat gsm en internet ons leven helpen organiseren, ondanks het feit dat we nog steeds liever echte verjaardagskaartjes krijgen dan een sms of Facebookbericht. We denken dan ook heel goed na over ons digitale imago en checken natuurlijk ook dat van anderen. Daarnaast helpt de digitale wereld ons ook om het leven met de kinderen te organiseren en controleren.

  • meer dan de helft van de ouders wiens kinderen online mogen, hebben duidelijke afspraken gemaakt met hun kinderen over welke sites ze mogen bezoeken
  • 1 op 3 ouders weet nochtans niet wat hun kind online uitspookt
  • 90% van de ouders is gerust als de kinderen hun gsm bij zich hebben
  • 1 op 5 ouders heeft schrik dat hun kind gepest zou worden
  • 66% van de vrouwen krijgt liever een echt verjaardagskaartje dan een sms of Facebookbericht
  • iets meer dan de helft van de Belgen is ervan overtuigd dat het online contact mensen eenzamer en afstandelijker maakt
  • hoe jonger de surfer, hoe actiever op Facebook

Comeva is een gezamenlijk project van magazines Libelle, Flair, Feeling, Vitaya Magazine, Glam*it, Femmes d’aujourd’hui en Marie Claire. Comeva luistert en geeft elke vrouw een stem. Via polls, enquête en discussies brengt Comeva de leef- en denkwereld van de vrouwen en mannen in kaart. Alle Comeva-titels bereiken samen meer dan 3 miljoen vrouwen.

Partner Content