Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Fitness voor elke dag

Door De Redactie

Meer bewegen is minder moeilijk dan je denkt. Een paar kleine aanpassingen volstaan voor een betere conditie. Zonder naar de fitnesszaal te gaan.

1. Haast en spoed zijn zelden goed

De grootste fout die we maken als we meer willen bewegen of gezonder eten, is ons overenthousiast op sporten of diëten storten die we niet kunnen volhouden. Begin daarom met kleine veranderingen die gemakkelijk een gewoonte worden en uiteindelijk erbij gaan horen, zoals ’s ochtends en ’s avonds tandenpoetsen.

2. Berg je excuses op

’Het regent, ik ga morgen wel wandelen.’ ’Het is te koud om nu te gaan fietsen.’ We kennen ze allemaal, die excuses, maar daar schiet je niets mee op. Handschoenen aan, lekker induffelen met warme muts en sjaal, sportschoenen aan en even een frisse neus halen. Je zult zien dat je je heerlijk verfrist voelt als je thuiskomt.

3. Haren in de wind

De meeste autoritjes zijn korter dan drie kilometer, dus waarom neem je niet de fiets? Goed voor je conditie en je calorieverbruik (400 calorieën voor een uur lekker doortrappen). De strakkere benen en billen krijg je er gratis bij. Ook met een uurtje flink doorstappen verbrand je 400 calorieën. Met rennen tel je er nog eens 200 tot 300 bij.

4. Ga walk-joggen

Wandelen saai? Ga ’walk-joggen’: wissel stappen en joggen om de minuut met elkaar af. Je voelt vanzelf wel wanneer je meer aan kunt. Surf naar www.start-to-run.be voor extra ondersteuning.

5. Blijven stappen

Je hebt de tip al vaak gelezen en gehoord, en nu dus weer omdat hij echt de moeite is: stap waar mogelijk en zo veel mogelijk. De trap op en af, naar de koffieautomaat, op uitje met de hond… Bewegen kun je ook op kantoor. Wandel rond als je telefoneert, loop regelmatig bij collega’s langs in plaats van hen te bellen of te mailen en loop elke pauze een blokje om. Een half uur extra stappen per dag, verbrandt ongeveer 200 calorieën.

6. Jump!

Touwtje springen is een heel intensieve manier van bewegen waarmee je snel conditie opbouwt. Begin met een paar minuten per dag. Als je het opbouwt naar een kwartier, verbrand je al zo’n 125 calorieën.

7. Speeltijd

Doe mee met je kinderen. Daag ze uit voor een potje voetbal in de tuin, leef je uit op de trampoline of speel lekker tikkertje.

8. Op bootcamp

Wil je eens lekker zweten in de natuur? Ga dan met vriendinnen naar een bootcamp-trainingsessie: groepslessen waarbij zowel kracht als conditie worden getraind met een drill sergeant als sportinstructeur. Dat betekent onder andere veel sit-ups, push-ups en gewichten tillen in een hoog tempo. Dus: get down and dirty.

9. Sportkamertje

Volgens de pro’s ben je veel gemotiveerder om thuis te sporten als je er een aparte ruimte voor inricht, bijvoorbeeld je garage, schuur of zolder. Net zoals het ook helpt om er een vast tijdstip op te kleven en het met z’n tweeën te doen.

10. Balletje balletje

Met een gymbal (voor een paar euro in de sportzaak) train je op een supersimpele manier buik-, bil- en beenspieren. Tik ’oefeningen gymbal’ in op een zoekmachine, en je vindt massa’s oefeningen die je gemakkelijk en snel tussen de bedrijven door kunt doen. Ook lekker om op te zitten en te stretchen.

11. Home fitness

Op Youtube vind je massa’s work-outdemonstraties ter inspiratie om thuis te fitnessen. Zet je pc voor je, doe je sportschoenen aan en volg je eigen personal coach op het scherm. Als je ’workout without equipment’ in de zoekbalk intikt, zul je zien dat je geen dure apparaten nodig hebt. Een blikje of flesje water als halter en je bent vertrokken.
Niet alleen je pc, ook je smartphone kan een beweeghulp zijn. Je kunt heel wat applicaties downloaden – sommige zelfs gratis – met oefeningen die je snel en tussen de bedrijven door kunt doen. Zoals de ’Everywhere exercise’ iPhone app die speciaal voor vrouwen is gemaakt.