Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hou je veel vocht vast in je lichaam?

Door De Redactie

Hou jij veel vocht vast in je lichaam? Je let op je voeding, je beweegt voldoende, maar toch blijven die overtollige kilo’s hangen. Misschien zijn het kilo’s door overtollig vocht dat je lichaam blijft vasthouden. Zó raak je ze kwijt!

Een teveel aan vocht in je lichaam geeft je een opgeblazen en een onaangenaam gevoel. Ontdek 4 tips om dit probleem aan te pakken.

  1. Hou je van hartig? Probeer het toch even rustig aan te doen met dat zoutvaatje. Door veel zout te eten, houdt je lichaam veel vocht vast. Geef je eten liever smaak met kruiden als basilicum, tijm, peterselie.. Let op met bereide maaltijden als pizza, soep, kant-en-klaargerechten ,.. Dit bevatten over het algemeen veel zout.
     
  2. Het klinkt ironisch, maar door meer water te drinken zou je al een groot deel van het probleem oplossen. Vermijd suikerhoudende dranken als fruitsap, alcohol en frisdrank. Door veel water te dranken, hydrateer je je lichaam en ga je uitdroging tegen (een veelvoorkomende oorzaak van vocht ophouden). Als je niet graag water drinkt, voeg dan een schijfje citroen of een blaadje munt toe.
     
  3. Eet veel vers fruit en verse groenten. Ook mager vlees is een goed idee. Kip en kalkoen zijn een goed voorbeeld, deze magere eiwitten zorgen voor een goede werking van het lichaam. Vermijd wit brood, witte rijst, witte pasta,… Kies voor goede, ‘trage’ koolhydraten als bruine ruist, volkoren pasta, volkoren brood.
     
  4. Ga joggen, fietsen, spinnen,… Beoefen sporten waardoor je hartslag gaat verhogen en je zweetklieren in actie schieten. Na zo’n work-out is krijg je de vochtbalans in je lichaam beter onder controle.