Vrouw spendeert 488 euro aan kledij per jaar

Door De Redactie

De Belg geeft jaarlijks zo'n 660 euro uit aan nieuwe kledij en koopt daarvoor ongeveer 47 stuk die gemiddeld 14 euro kosten. Dat wees een studie uit in opdracht van Fedis, de Belgische federatie van de distributie. Vrouwen spenderen dan weer 488 euro aan kleding, mannen slechts 275 euro per jaar. Voor kinderen wordt jaarlijks ongeveer 231 euro per jaar uitgegeven.

Ondanks het feit dat kledij steeds goedkoper wordt, blijft de omzet van de sector stabiel omdat de Belg 4% meer kocht in 2006. Volwassenen gaan voor zichzelf meestal shoppen bij zelfstandigen, grote ketens en boetieks terwijl ze voor kinderen eerder richting ketens en supermarkten trekken.

Uit de studie is ook gebleken dat 50-plussers het meeste uitgeven aan kleding, zowat de helft meer dan jongeren tussen 15 en 24 jaar. Ze kopen niet alleen meer stuks, ze kijken ook minder naar de prijs van een kledingstuk.

Er is ook een verschil tussen de uitgaven van de Vlamingen, Brusselaars en Walen. Mensen uit Vlaanderen geven gemiddeld zo'n 703 euro uit per jaar terwijl de Brusselaar het houdt bij 630 euro en de Waal bij 590 euro. Opvallend is wel dat de Walen voor heel wat minder geld meer stuks kopen.

Resultaten van het onderzoek wezen ook uit dat de zondagskledij aan een stille opmars bezig is. Twee derden van de ondervraagden bezitten één of meer outfits voor op zondag. Vaak gaat dit dan over stuks die oorspronkelijk als feestkledij werden aangekocht en waarvoor veel geld werd neergeteld. 81% van de vrouwen en 78% van de mannen wil zelfs meer dan 400 euro uitgeven voor een complete outfit mét schoenen.

Uit de enquête blijkt trouwens ook dat de "Bobostijl" nog steeds populair blijft. Bobo staat voor een combinatie van dure merkkledij met goedkopere spullen. Op het werk zweren de meeste kaderleden nog steeds bij het traditionele pak of mantelpakje. De andere werknemers gaan meestal in een casual outfit naar het werk. Opmerkelijk is dat zo'n 67% van de mannen meteen hun werkkledij uittrekken van zodra ze thuis komen. 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."