Annick

“Ik ben er met mijn twee voeten ingetrapt. Opgelicht bij een bestelling op het internet”

Annick Ruyts werkte jarenlang voor VRT, nu schrijft ze vooral. Samen met Walter woont ze deels in hartje Brussel en in een Ardens dorpje. Ze heeft twee zonen en een plusdochter.

Over een impulsieve aankoop op internet

Beteuterd sta ik met het pakje in mijn handen. Natuurlijk wist ik al een tijd dat het niet goed zat. Maar stiekem hoopte ik nog dat wat ze zouden opsturen toch nog een beetje zou lijken op wat ik besteld had. Ik ben er met mijn twee voeten ingetrapt. Opgelicht bij een bestelling op het internet. Iets waar ik iedereen voor loop te waarschuwen. En nu overkomt het mij zelf.

Het begon vijf weken geleden. Ik was laat op mijn gsm aan het scrollen om iets op te zoeken. Ik was heel moe. Plots stuitte ik op een aanbieding van een regenjas met vijftig procent korting. De regenjas die ik al lang zocht. Groot en lang, er paste zowel een broek als een rok onder en hij had een grote kap. Perfect voor natte dagen in de stad. Ik weet niet of het de vermoeidheid was, of mijn gulzigheid om erbij te zijn voor dit mooie aanbod, maar ik bestelde hem gewoon.

Normaal check ik duizend dingen voor ik iets op het internet koop, zoek ik beoordelingen van de aanbieder en kijk ik of die al andere dingen heeft verkocht. Maar nu was het anders. De regenjas was van Visser-Amsterdam en ik dacht dat ik dat merk kende en dat het betrouwbaar was. De zwarte was prachtig, maar de groene was ook heel mooi. Ik koos voor zwart omdat ik al een sportieve groene regenjas heb om mee te gaan wandelen in de Ardennen.

Normaal check ik duizend dingen voor ik iets op het internet koop, maar nu was het anders

Met een paar klikken bestel en betaal ik hem. Levering binnen drie werkdagen, net op een dag dat ik thuis ben, dat komt goed uit. Natuurlijk komt er helemaal geen zwarte regenjas na drie dagen. En ook niet na drie weken. Wonderwel vind ik een mailadres van een klantendienst en ze antwoorden nog ook.

Op mijn vraag waar mijn bestelling blijft, krijg ik eerst een heel vriendelijk mailtje terug waarin staat dat er iets is misgelopen met de levering. Daarna dat er iets is misgelopen met de verzending. Ondertussen heb ik beter gezocht en lees ik dat die Visser-Amsterdam onbetrouwbaar is. Meer nog, ik zal waarschijnlijk wel een pakje krijgen, maar er zal geen mooie regenjas in zitten.

Boze mail na boze mail blijf ik versturen. Zij sturen antwoorden, maar ik merk dat die nogal standaard zijn. Ze beweren wel dat ze hun best doen, maar ze doen helemaal niets. Dan zie ik plots een advertentie met dezelfde regenjas, maar onder een andere naam. Het daagde me al dat dit een scam was, en dat ik dus opgelicht was. Ik probeer mijn bestelling te herroepen door een paar dreigende mails te sturen, maar blijf datzelfde uiterst vriendelijke mailtje terugkrijgen.

Van regenjassen bij Visser-Amsterdam is ondertussen geen sprake meer op het internet. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik zo’n impulsieve aankoop heb gedaan. Maar zo werkt het natuurlijk. Een aantrekkelijk artikel voor een goede prijs en een betrouwbaar uitziende website, de internetoplichters van vandaag zijn professioneel en weten hoe ze klanten kunnen verleiden.

Mijn online bestelde regenjas blijkt een klein kimono-achtig vodje. Alleen de kleur klopt: zwart

Ondertussen krijg ik wel een track-and-tracecode om mijn pakje te volgen. Tot mijn grote schaamte komt het pakje dan nog eens helemaal uit China. Alsof het niet erg genoeg is dat ik een domme bestelling heb gedaan, blijkt ze nu ook nog eens ecologisch onverantwoord te zijn.

Het pakje is eindeloos lang onderweg, Visser-Amsterdam is ondertussen helemaal van het internet verdwenen en op Trustpilot, een site die informatie geeft over bedrijven, lees ik dat het een totaal onbetrouwbare site is. Na vijf weken komt mijn ‘regenjas’ aan. Het is een kleine kimono-achtige vod in een zeer vies synthetisch stofje. Alleen de kleur klopt: zwart. Het vestje is te belachelijk voor woorden.

Walter en ik moeten er heel hard om lachen. Vooral als ik lees hoe ik het moet retourneren. Ik moet aantonen met foto’s en een verklaring waarom ik dit artikel niet wens en bovendien zou ik dit vodje voor veel geld helemaal terug naar China moeten sturen. In plaats daarvan doe ik aangifte van internetfraude en neem ik me opnieuw voor om voorzichtiger te zijn als ik iets op het internet bestel. Eerst checken, dan bestellen. En die regenjas ga ik zoeken in de stad.

Meer van onze columnisten:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."