Sara

Groeten uit Zweden: “Stel je voor: aan boord van de nachttrein gaan in Zweden en ’s morgens uitgerust wakker worden in Brussel. Wat een droom!”

In een ander land opnieuw beginnen met je hele gezin: we dromen er misschien allemaal weleens van, maar Sara dééd het gewoon. Hier lees je haar column over het leven met kinderen zoals het is, in Zweden.

Wie is Sara? 43, getrouwd met Phil en mama van twee karaktervolle kids, Elias (15) en Stina (13). Ze ruilden hun Hasseltse stadswoning in voor het lagom leven in Småland, Zweden.

‘s Avonds op de trein stappen in je nieuwe thuisland en de volgende ochtend wakker worden in België, heel even leek deze droom waarheid te worden. Maar de plannen voor een nachttrein tussen het Zweedse Malmö en Brussel werden al gauw weer opgeborgen omdat noch Duitsland noch België wilde subsidiëren.

Toen ik deze week op een petitie voor een nachttrein van Zweden naar Parijs stootte, twijfelde ik geen seconde. De trein zit opnieuw in de lift, ook bij de Zweden en de Belgen, en dat kun je alleen maar toejuichen, toch?

Op reis met de nachttrein

De trein is altijd een beetje reizen, die slogan herinner ik me nog uit mijn jeugd, toen mijn treinreizen enkel bestonden uit het traject Hasselt-Brussel als kotstudent. Intussen is de slogan veranderd, en ook mijn vertrekplaats is niet meer dezelfde. Sinds we in Zweden wonen, volg ik de ontwikkelingen op het vlak van nieuwe treinverbindingen nauwgezet.

De luxe is nog zoek, maar toch trekt het idee van de nachttrein me aan. Het ritme van de trein dat je zachtjes in slaap wiegt…

Hoe fijn zou het zijn om, naast het traditionele bezoek in de kerstvakantie, ook tussendoor eens een paar vrije dagen in België door te brengen. Of omgekeerd, bezoek ontvangen zou immers ook een stuk eenvoudiger zijn. Zal ik ’s morgens ooit, uit de droom en op de trein, ontwaken in de Belgische hoofdstad?

Dingen als de petitie stemmen me licht positief. Ook de bemoedigende woorden over de toekomst van European Sleeper, het Belgisch-Nederlands initiatief, met een mogelijke verbinding naar Stockholm, wakkeren een vuurtje in me aan.

De trein heeft namelijk een heleboel voordelen. Het is milieuvriendelijk, je hoeft niet de hele reis stil op je stoeltje te zitten, je moet geen drie uur op voorhand in het station aanwezig zijn en urenlang aanschuiven om door verschillende controles te raken. Bovendien heeft het ook iets romantisch, zeker als je terugdenkt aan de oudere, maar luxueuze coupes in de nachttreinen van weleer. Die luxe is voorlopig ver zoek, maar toch trekt het idee me aan: ‘s avonds nog even je laptop openklappen en wat netflixen tot het ritme van de trein je langzaam in slaap wiegt.

De trein blijft te duur

Maar er zijn ook nadelen. We kunnen er niet omheen, met de trein reizen gaat een stuk trager dan met het vliegtuig. Langs de andere kant moeten we die traagheid misschien omarmen en genieten van een goed boek, eindelijk naar die ene podcast luisteren, of gewoon door het raam turen en het uitzicht in je opnemen. Reis je ‘s nachts, dan kom je met goede oordoppen en een slaapmasker al een heel eind.

Aan de veel te hoge prijzen voor de nachttrein, daar kunnen we weinig aan veranderen, maar onze massale interesse tonen kunnen we wél!

Een rechtstreekse nachttrein lost ook meteen het tweede nadeel op, en voor mij misschien wel het belangrijkste: niet moeten overstappen betekent geen stress voor het missen van je aansluiting, noch hollen met een te zware koffer op een overvol perron. Been there, done that. Vorig jaar besloten de beste vriendin en ik om elkaar ergens onderweg tussen Brussel en Zweden te ontmoeten. Die halve reis had al behoorlijk wat voeten in de aarde en bleek bovendien ook een serieuze hap uit het budget.

Dat brengt ons naadloos bij het laatste, en helaas ook het grootste nadeel. Eentje dat je niet zomaar naast je neer kunt leggen en dat is de prijs. Dat de trein vaak nog duurder is dan de auto of het vliegtuig is in deze tijden gewoon niet meer te verantwoorden. Minder infrastructuur, minder concurrentie en vooral minder overheidssteun zijn de grote boosdoeners. Daar kun je als kleine burger natuurlijk weinig tegen inbrengen. Massaal onze interesse tonen, dát kunnen we wel.

Meer verhalen uit Zweden:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."